W obliczu pandemii koronawirusa stres nabrał nowego znaczenia. W obawie przed zachorowaniem w naszej głowie pojawia się wiele myśli. Martwimy się nie tylko o siebie, ale również o naszych najbliższych. Wśród problemów pojawia się również obawa o przyszłość i utrzymanie pracy oraz płynności finansowej. Wszystkie te kwestie wpływają na nasz sposób myślenia o tym, co będzie jutro. Napięcie i ciągły stres może odbijać się również na naszym sposobie odżywiania. Jak stres wpływa na dietę?

Regularne posiłki i zdrowa dieta to ważny aspekt codzienności, który wpływa na nasze samopoczucie, odporność, a także wygląd. Stres i nieustanna presja może wpłynąć na sposób odżywiania. Niektóre osoby radzą sobie z napięciem sięgając po niezdrowe jedzenie, przetworzoną żywność i fast foody. Ale jest też inna, odmienna reakcja. Kiedy stres staje się zbyt silny, słabnie apetyt. Jedzenie przestaje być przyjemnością, a staje się przymusem, o którym często się zapomina. Jeśli drugi z wymienionych przypadków dotyczy Ciebie, warto na początku uświadomić sobie źródła stresu.

Czy można osiwieć ze stresu?

Jak stres wpływa na dietę?

Przewlekły stres to sprawa bardzo poważna, ponieważ wpływa on na nasz układ nerwowy. Powoduje wytrącenie z równowagi działania neuronów. A to z kolei może mieć wpływ na trwałe zmiany w funkcjonowaniu mózgu. Może to objawiać się pod wieloma postaciami. Do najczęstszych z nich należą: drażliwość, wyczerpanie, przewlekłe zmęczenie, zaburzenia snu, napady lęków i depresja.

Wprowadzenie do codzienności technik relaksacyjnych pomoże obniżyć poziom stresu. Ale nie jest to łatwe, ponieważ zależy od indywidualnej sytuacji każdego z nas. Istnieją jednak pewne sposoby na to, by stres nie oddziaływał na nasze zdrowie i przede wszystkim nie zaburzał codziennych posiłków.

Jak stres wpływa na dietę – wskazówki, które pomogą odzyskać równowagę

Codzienna rutyna jest bardzo ważna, jeśli Twoje nawyki żywieniowe wymykają się spod kontroli. Dlatego każdy, kto cierpi na utratę apetytu spowodowaną stresem powinien ustalać regularne pory posiłków. Jeśli zapominasz o jedzeniu podczas wykonywania codziennych obowiązków, ustaw przypomnienie na swoim smartfonie lub komputerze. Aby kontrolować dietę, wybieraj posiłki lekkostrawne, które nie wywołają uczucia mdłości i niestrawności. Pamiętaj także o nawadnianiu organizmu. To bardzo ważne, aby Twój mózg mógł funkcjonować bez zakłóceń.

Wybieraj posiłki łatwo przyswajalne, które zapewnią Ci uczucie sytości, bez obciążania żołądka. Najlepiej sprawdzą się płatki owsiane, owoce o niskiej kwasowości oraz świeże warzywa – cukinia, koper, pomidor, rzepa, marchew – wszystkie składniki, które są łagodne i lekkie. Przetwory mleczne,  takie jak jogurty czy mleko powinny być ograniczone do 1,5 % tłuszczu. Możesz również wybrać roślinne odpowiedniki.

Odczuwasz przytłoczenie i nagłe napady paniki? Porozmawiałyśmy z ekspertką o tym, jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemii koronawirusa

Jak stres wpływa na dietę? To aspekt, który jest bardzo złożony. Pamiętaj, że pozytywne nastawienie psychiczne pomaga radzić sobie ze stresem. Traktuj posiłki jako oderwanie się od codziennych obowiązków. To chwila spokoju i odprężenia, która nie powinna być zakłócana przez bodźce zewnętrzne. Nie jedz w pośpiechu przed biurkiem z włączonym laptopem. Usiądź w oddzielnym pomieszczeniu i delektuj się chwilą spokoju.

Jeśli czujesz, że poziom stresu jest tak wysoki, że zaburza codzienne czynności, powoduje brak snu, ciągłe napięcie i przemęczenie, poszukaj pomocy u specjalisty. Nie obawiaj się spotkania z psychologiem czy psychiatrą. Terapeuta pomoże Ci dowiedzieć się, które czynniki prowadzą do utraty apetytu i zaburzenia codziennej rutyny. Nikt z nas nie powinien zaniedbywać zdrowia psychicznego, ponieważ jest tak samo ważne, jak dbanie o naszą fizyczność. Układ nerwowy ma wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, dlatego tak ważne jest, by zadbać o ten aspekt życia.