Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne odkryło, że 49 procent osób dorosłych czuje się niekomfortowo powracając do interakcji osobistych po pandemii. To bardzo normalne, że niepokoisz się perspektywą porzucenia bezpiecznej bańki domowej i wyruszenia w świat. Najprawdopodobniej doświadczasz syndromu jaskiniowca. Zjawisko to sprawia, że wahamy się przed powrotem do swojego życia sprzed pandemii.

„Nie da się zmienić przeszłości, ale można się nauczyć z nią żyć”, Sylwia Sitkowska o dzieciństwie do poprawki [wywiad]

Czym jest syndrom jaskiniowca?

Chociaż nie jest to oficjalna diagnoza psychologiczna, syndrom jaskiniowca charakteryzuje się lękiem przed powrotem do społeczeństwa po pandemii COVID-19. Jego przyczyny różnią się w zależności od osoby. Niektórzy wahają się wrócić do normalnego życia z powodu ciągłego strachu przed chorobą, inni zaś przyzwyczaili się do samotności, a nawet ją polubili.

Bez względu na przyczynę, mnożenie się owego syndromu wśród ludzi ma sens. Ostatnie kilkanaście miesięcy było traumatyczne. W maju 2020 roku naukowcy z University of British Columbia opublikowali badanie przewidujące, że około 10 procent ludzkiej populacji w trakcie pandemii rozwinie zespół stresu COVID po przejściu poważnych problemów psychologicznych, takich jak zespół stresu pourazowego (PTSD) lub zaburzenia nastroju i lęki. Na szczęście istnieje wiele zatwierdzonych przez terapeutów sposobów na powrót do normalnego życia.

„Osoby zestresowane odczuwają wiele napięć w ciele, a twarz to istna mapa stresu”. Marta Kucińska o zachowaniu równowagi między ciałem, duszą i umysłem

5 sposobów na poradzenie sobie z syndromem jaskiniowca

Bądź cierpliwa

To zawsze dobra rada, ale teraz jest szczególnie ważna. Jason Woodrum, terapeuta New Method Wellness, przypomina, że to, co postrzegamy jako „normalne”, nie wróci w ciągu jednego dnia. „Będzie to stopniowy proces wypełniony codzienną reintegracją części naszego życia, które nie były obecne przez większą część tego roku”, mówi. Jeśli nie masz pewności, czy możesz już opuścić swoją strefę komfortu, zacznij od małych kroków i poświęć czas na świętowanie każdego z nich.

Zdefiniuj na nowo „normalne” jako to, z czym czujesz się komfortowo

Chociaż w pewnych okolicznościach nakazy dotyczące dystansu społecznego lub noszenia maski zaczęły znikać, Woodrum tłumaczy, że nie oznacza to, że powinniśmy czuć się nieswojo, trzymając się tych środków ostrożności przez dłuższy czas. „Bez względu na to, jakie są twoje granice, regularnie omawiaj je z otoczeniem. Ludzie będą szanować i rozumieć twoją ciągłą potrzebę bezpieczeństwa”. Chociaż możesz czuć się niezręcznie, najlepiej znasz swoje ciało i umysł i nie powinnaś bać się robić tego, co jest dla ciebie odpowiednie.

Pamiętaj, jak daleko zaszłaś

Przyjrzyj się temu, jak daleko zaszłaś i jak przeszłaś przez ten trudny czas. Papier toaletowy znalazłyśmy na w dużej mierze pustych półkach. Wymyśliłyśmy kreatywne sposoby wspierania naszych ulubionych restauracji. Nauczyłyśmy się myć ręce przez 30 sekund lub nawet dłużej. Pokazałyśmy niesamowitą zdolność do przetrwania naprawdę trudnych czasów. Buduj fundament pewności bez względu na to, co będzie dalej. Odniesiesz sukces.

Trzymaj się swoich nowych hobby z kwarantanny

Niezależnie od tego, czy nauczyłaś się szydełkowania, czy opanowałaś technikę pieczenia chleba na zakwasie, nowo odkryte hobby pełniły istotną funkcję w zapewnianiu bezpieczeństwa i komfortu w czasie, gdy ich podaż była ograniczona. Za każdym razem, gdy stajesz przed wyzwaniem w pracy lub życiu osobistym, pamiętaj o komforcie, jakie zapewniały te czynności w ciągu ostatnich miesięcy i używaj ich jako technik samoopieki. Znajdź czas na pielęgnowanie siebie i pielęgnowanie własnych potrzeb.

Pozwól sobie na żałobę

To było niewiarygodnie trudne 15 miesięcy i ważne jest, aby rozpoznać wszystko, przez co przeszłyście. Żal odgrywa dużą rolę w powrocie do ‚normalnego’ codziennego życia. „Jeśli w ciągu ostatniego roku poniosłaś druzgocącą stratę, pozwól sobie na żałobę; to krytyczna, naturalna część leczenia”, mówi Benton. Jeśli doświadczyłaś straty związanej z pandemią, możesz poczuć lęk, gdy ktoś z twojego otoczenia przeziębi się lub złapie grypę. „Bardzo przydatna może być rozmowa z terapeutą, który pomoże oddzielić żal od lęku, a także zidentyfikować sposoby ich zmniejszania, aby doprowadzić do wcześniejszego funkcjonowania w świecie”.

12 znanych mam, które normalizują publiczne karmienie piersią

Sonda

syndrom jaskiniowca

Czujesz niepokój przed powrotem do normalności po padnemii?