Czasem, choć śpimy, bardzo długo jesteśmy w dalszym ciągu zmęczeni. Oznacza to, że musimy poprawić jakość snu. Dzięki temu będziemy mieć lepsze samopoczucie i więcej energii do działania. Sen ma też ogromny wpływ na stan zdrowia. Odpowiedni sen zapobiega chorobom układu krążenia, otyłości, cukrzycy czy depresji, dlatego warto o niego zadbać.

Zasada kwadransa pomoże na bezsenność. Dzięki niej prześpisz spokojnie całą noc

Sen to podstawowa potrzeba naszego organizmu. Jak się okazuje, podczas snu nie jesteśmy tylko wyłączeni ze świadomości. Wydawać się może, że podczas snu nic się nie dzieje z naszym organizmem, lecz w takich momentach nasz mózg regeneruje swoje zasoby energii, usuwane są zbędne produkty metabolizmu.

Odpowiednia ilość snu to lepsze radzenie sobie ze stresem, poprawa koncentracji, zyskanie energii, zregenerowany organizm, wzmocnienie układu odpornościowego. Mniej też chorujemy, oczyszczamy mózg z toksyn, zmniejszamy ryzyko nadwagi.

Sposobów na dobry sen jest wiele, oto kilka z nich:

1. Na sen wpływa jego długość. Przyjęło się, że powinno się spać 8 godzin dziennie, ale, tak naprawdę wraz ze wzrostem wieku potrzebujemy mniej snu. Osobom starszym często potrzeba około 5 czy 6 godzin, aby poprawnie funkcjonować.

2. Regularne wstawanie i kładzenie się o podobnych porach, wpływa pozytywnie na organizm. Dość znacząco wpływa to na zmiany hormonalne w organizmie.

3. Przed snem ogranicz wszystkie substancje stymulacje. Do takich środków zaliczamy kawę, alkohol czy nikotynę. Warto je ograniczyć, ponieważ zaburzają naturalny cykl dobowy. Po alkoholu często sen staje się płytszy, przez co spada jego jakość, a więc nie czujemy się wypoczęci.

4. Zadbaj o otaczającą cię przestrzeń. Poprzez zachowanie porządku wokół miejsca, w którym śpisz, będziesz czuł się bardziej zrelaksowany.

5. Niech łóżko będzie tylko miejscem do spania i regeneracji naszego organizmu. Nie wykonuj tam zbędnych czynności; nie jedz, nie myśl o pracy czy innych obowiązkach. Dzięki temu łóżko będzie dla ciebie miejscem, w którym nie musisz skupiać się na żadnych innych obowiązkach i w końcu będziesz mogła się zregenerować.

6. Odłóż laptopa i telefon. To właśnie ich ekrany emitują światło niebieskie, które zakłóca wydzielanie melatoniny. Zaleca się zaprzestania korzystania z nich minimum 30 minut przed pójściem spać.

7. Przewietrz sypialnie, dzięki czemu wpuścisz do pomieszczenia trochę świeżego powietrza.

8. Nie spożywaj ciężkich i wysokokalorycznych posiłków przed snem. Stosując właściwą dietę, nie musimy martwić się o zaburzenia snu, dlatego zjedz ostatni posiłek na około dwie godziny przed snem.

Nadmierne owłosienie na twarzy kobiet. Co mówi o Twoim zdrowiu i jakie mogą być jego przyczyny?

Sonda

sen

Czy pomimo długiego snu nadal odczuwasz zmęczenie?