Nadeszła jesień, za oknem zimno i deszcz, a do tego niepokojąca perspektywa kolejnej kwarantanny. Wtedy co najwyżej będziesz mogła wyskoczyć do sklepu po zakupy spożywcze (oczywiście z ochronną maseczką i zachowując odpowiedni dystans) i na balkon, aby zaczerpnąć trochę świeżego powietrza. Z łezką w oku wspominasz słoneczne wakacje, kiedy wygrzewałaś się na plaży, spotykałaś się w kawiarniach i łapałaś promienie słońca, nawet przypadkiem.

Każdy z nas potrzebuje światła słonecznego, w końcu jego niedobór może doprowadzić nawet do objawów depresyjnych. To dlatego tak często zaczynamy odczuwać je właśnie w trakcie tych „ciemnych” pór roku. Czym to dokładnie grozi?

Depresja sezonowa. Te sygnały mogą sugerować, że to coś więcej niż jesienna chandra

Niedobór słońca: objawy

Rozstrojenie zegara wewnętrznego

Zazwyczaj nasz organizm budzi się wraz ze słońcem i męczy w miarę upływu dnia. Nazywa się to naszym wewnętrznym zegarem biologicznym. Wtedy wieczorem jesteśmy gotowi do snu.

Jeśli nie masz za wiele kontaktu ze światłem słonecznym, bardzo łatwo jest do rozregulować. A co za tym idzie, rozstroić również hormony. Nasz wzrok błyskawicznie rejestruje światło oraz ciemność. Słońce od razu pobudza ciało do produkcji kortyzolu i innych hormonów, których potrzebujesz w trakcie dnia. Gdy wzrok napotyka ciemność, dostaje sygnał, że czas kłaść się spać.

Emolienty – składnik jesienno-zimowej pielęgnacji. Natłuszcza i nawilża nawet bardzo suchą skórę

Spadek serotoniny = przygnębienie

Okazuje się, że światło słoneczne pełni też istotną funkcję w kwestii naszego samopoczucia. Odpowiada bowiem za produkcję takich substancji chemicznych jak np. serotonina, zwana hormonem szczęścia. Wystarcz jeden dzień bez słońca, aby poczuć się gorzej, dlatego tak ważne jest wychodzenie z domu nawet po to, aby tylko się przewietrzyć. Nie bez powodu jesienią i zimą, kiedy niebo jest pochmurne, mamy gorsze dni. Mózg tęskni za tym, co poprawia mu nastrój.

Niedobór witaminy D = brak energii

Witamina D jest pozyskiwana zarówno z pożywienia, jak i słońca. Odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie, m.in. odpowiada za wchłanianie wapnia. Jej brak może objawiać się zmęczeniem, ospałością, bólem mięśni, a nawet depresją. Jeżeli jesteś osobą lękową, ten niedobór może pogłębić te stany. Pamiętaj o przyjmowaniu suplementów i spędzaniu przynajmniej 20 minut dziennie na słońcu.

Ważna jest również zbilansowana dieta i pobieranie witaminy z takich pokarmów jak jajka, łosoś, ser czy tuńczyk. Nawet, jeśli nie jesteś w stanie wyjść, po prostu odsłoń zasłony i otwórz okno, aby zaczerpnąć świeżego powietrza. To teraz naprawdę ważne!

5 domowych sposobów na ból głowy. Od razu przyniosą ulgę