W okresie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie narażone na utratę cennych witamin z organizmu. Na szczęście nasze ciało jest tak skonstruowane, że wysyła sygnały, gdy czegoś mu brakuje. Wystarczy jedynie uważnie się obserwować i szybko reagować.

Jeśli zauważysz krwawienie z dziąseł, zaczniesz czuć bóle stawów, suchość skóry lub od dłuższego czasu będzie męczyć cię niestrawność, to bardzo możliwe, że brakuje Ci witaminy C. Braki uzupełnisz jedząc większą ilość cytrusów, kapusty i papryki.

Przez lata bała się własnego odbicia w lustrze. Tak zniszczyła ją rzadka choroba

Obfite pocenie się, swędząca skóra, zwiększona wrażliwość na ból i uczucie permanentnego zmęczenia, to objawy niedoboru witaminy D, którą czerpiemy głównie z promieni słonecznych.  W sezonie zimowym, większość z nas ma ją w organizmie w niewystarczającej ilości, dlatego, gdy tylko zrobi się ciepło, to jak najczęściej wychodźmy na spacery i wygrzewajmy się do słońca. Dodatkowo warto włączyć do diety większą ilość ryb, jaj i wątróbki.

Brak apetytu, nieświeży oddech i problemy z jelitami wywołane są niewystarczającą ilością witaminy B3. Szczególnie warto zadbać o uzupełnienie braków, ponieważ ta witamina odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Znajdziesz są przede wszystkim w mięsie, nasionach zbóż, roślinach strączkowych i zielonych liściastych warzywach.

20 najbardziej bolesnych chorób. Wywołują cierpienie na granicy wytrzymałości

Z kolei niedobór witaminy A powoduje łuszczenie się skóry, problemy z widzeniem po zmroku (tzw. kurza ślepota), łamliwość paznokci. Braki uzupełnisz jedząc produkty pochodzenia zwierzęcego: masło, twaróg, jogurty.