Biorąc pod uwagę wszystkie prognozy, wkrótce wzrośnie liczba chorych na koronawirusa, a co za tym idzie, rozpocznie się czwarta fala pandemii. Jesienią prawdopodobnie czeka nas podobna sytuacja, co rok temu. Rząd nie kryje się z tym, że nie wyklucza ponownego zaostrzenia obostrzeń i będzie reagował na bieżąco. Jednakże przygotowano projekt ustawy, który w trakcie lockdownu umożliwi pracę niektórym branżom, między innymi gastronomicznej. Restauracje dla zaszczepionych będą mogły funkcjonować mimo nałożonych restrykcji.

Współczesna pandemia XXI wieku to nie tylko koronawirus, ale choroba, na którą cierpią ludzie niezależnie od wieku i płci [wywiad]

Uniknięcie obostrzeń podczas lockdownu

Minister Zdrowia przygotował projekt ustawy, zgodnie z którym restauracje będą mogły uniknąć zamknięcia podczas ewentualnego lockdownu. Aby móc to zrobić, lokale będą musiały obsługiwać tylko i wyłącznie osoby zaszczepione, posiadające aktualny wynik testu na COVID-19 lub ozdrowieńców. Restauracje dla zaszczepionych to nie wszystko. W ten sposób restrykcji unikną także kawiarnie oraz hotele. Aby zweryfikować klienta, należy użyć aplikacji mobilnej, którą udostępni Centrum e-Zdrowia lub sprawdzić zaświadczenie z umieszonym na nim wizerunkiem właściciela. Portal prawo.pl podał, że projekt ustawy trafi pod obrady na pierwszym posiedzeniu we wrześniu.

McDonald’s rezygnuje z plastiku. Sieć wprowadza drewniane sztućce we wszystkich restauracjach w Polsce

Restauracje dla zaszczepionych

Te rozwiązania mają być wzorowane na przepisach, które zostały wprowadzone we Francji. W ten sposób lokale użytkowe będą mogły uniknąć lockdownu i związanych z zamknięciem strat. Weryfikacja klientów pomoże zachować ich bezpieczeństwo. Jednakże doniesienia nie spodobały się restauratorom, którzy są przeciwni takim rozwiązaniom. Wśród właścicieli restauracji pojawiły się głosy, że nie wyobrażają sobie legitymowania każdego gościa, gdyż jest to wyjątkowo niekomfortowe i nakłada dodatkowe obowiązki na pracowników. Dodatkowo nie chcą segregacji wśród swoich klientów. Mają rację?