Dieta bez cukru o ogromnej zawartości tłuszczów i umiarkowanym udziale białka pozwala na schudnięcie nawet 20 kilogramów bez efektu jojo. Trzeba jednak być wytrwałym i sumiennym, by osiągnąć zadowalające efekty odchudzające.

Dieta ketogeniczna a efekt jojo

Największym błędem odpowiedzialnym za pojawianie się efektu jojo jest to, że po zakończeniu diety ludzie natychmiast wracają do niezdrowych nawyków żywieniowych lub stosują dietę o niewystarczającej wartości odżywczej. Oczywiście dieta keto jest radykalną zmianą w sposobie odżywiania, dlatego też, aby uniknąć efektu jojo, należy stopniowo adaptować organizm do innego rodzaju pożywienia. Podobnie po zakończeniu diety ketogenicznej, należy wychodzić z niej delikatnie poprzez stopniowe wprowadzanie innych proporcji makroskładników.

Keto może prowadzić do efektu jojo, ponieważ jest trudna do przestrzegania

Gwałtowna i znaczna utrata wagi jest częstym efektem ubocznym diety keto z powodu utraty wody, która następuje w miarę wyczerpywania się zapasów węglowodanów. Mowa tu o początkowej adaptacji organizmu w odchudzaniu na ketozie. Osoby stosujące dietę przez dłuższy czas mają większe szanse na utrzymanie wagi niż te, które od razu po zakończeniu diety wracają do starych nawyków żywieniowych. Dlatego też tak ważne jest przestrzeganie zasad diety ketogenicznej i wytrwanie w niej dłużej.

Keto odchudzanie, czyli jak wejść w stan ketozy

Po wstępnym pozbyciu się wody z organizmu, możliwy do osiągnięcia jest stan ketozy. Ketoza właśnie umożliwia szybkie spalanie tkanki tłuszczowej. Osiągnięcie tego stanu, w którym jako energia w organizmie wykorzystywane są tłuszcze, jest możliwe poprzez stosowanie diety keto o sumiennie dobranych proporcjach makroskładników. Odchudzanie na ketozie i keto jadłospis polega więc na maksymalnym ograniczeniu spożywania węglowodanów, spożywaniu umiarkowanej ilości białek i zwiększonym spożyciu tłuszczów.

Dieta ketogeniczna po 7 dniach stosowania

Jak już wspomnieliśmy, w początkowej fazie stosowania diety keto wiele osób szybko traci na wadze, ponieważ traci wodę. Zazwyczaj traci się od 2 do 10 kilogramów, ale jest to kwestia bardzo indywidualna. Dzieje się tak, ponieważ po drastycznym ograniczeniu węglowodanów w diecie traci się dużo wody. Mniejsza ilość węglowodanów powoduje bowiem spadek poziomu insuliny, co pozwala nerkom wyeliminować nadmiar sodu.

Keto jadłospis stosowany przez miesiąc

Przez pierwszy miesiąc keto, jeśli ludzie utrzymują deficyt kaloryczny i przestrzegają diety, większość z nich może stracić 10 lub więcej kilogramów w ciągu pierwszego miesiąca. Oczywiście istnieje wiele czynników, które wpływają na utratę wagi, ale po około miesiącu organizm staje się bardziej przystosowany do spalania tłuszczu i zaczyna wydajniej spalać tłuszcz jako energię.

Adaptacja do keto może trwać tygodniami, dlatego ważne jest, aby naprawdę trzymać się diety przez jakiś czas. Tylko w ten sposób można nauczyć organizm, jak spalać tłuszcz, a nie cukier (glukozę). Gospodarka elektrolitami jest bardzo ważna w tym okresie, a większość ludzi będzie potrzebować dodatkowych ilości sodu, potasu i magnezu w tym okresie, aby zwalczyć wszelkie objawy „keto grypy”, czyli niedoboru elektrolitów.

Co zrobić żeby schudnąć 20 kg?

W diecie ketogenicznej istotne znaczenie ma jakość spożywanych produktów. Skoro główną rolę w keto jadłospisie odgrywają tłuszcze – należy zwracać dużą uwagę na ich jakość. W diecie keto powinny znaleźć się tłuszcze pochodzące z jak najmniej przetworzonych produktów. Lepiej, jeśli będą to w większości tłuszcze roślinne. Zadbanie o jakość spożywanych makroskładników, przestrzeganie diety i wytrwanie w niej pozwoli w dość krótkim czasie na schudnięcie nawet 20 kilogramów bez efektu jojo.