Jest też „kokonem bezpieczeństwa” dla dziecka rozwijającego się w brzuchu mamy. Dlatego należy stale uzupełniać jej poziom. Zastanawiasz się, jak zadbać o nawodnienie organizmu? Sprawdź.

Zmęczenie, ból głowy, senność, kłopoty z sercem i trawieniem, problemy z koncentracją, sucha skóra – to tylko kilka najbardziej charakterystycznych objawów, jakie towarzyszą spadkowi poziomu nawodnienia organizmu. Jednak warto pamiętać, że odwodnienie niesie ze sobą bardziej poważne skutki, takie jak podatność na zachorowania czy zatrucie organizmu. Dlatego regularne uzupełnianie poziomu wody jest tak istotne.

Jak obliczyć zapotrzebowanie na wodę?

Aby prawidłowo zadbać o nawodnienie organizmu, warto najpierw obliczyć swoje zapotrzebowanie na wodę. Może ono się różnić w zależności od wieku, płci, pory roku a nawet prowadzonego stylu życia. Osoby, które regularnie uprawiają sport, potrzebują więcej płynów niż Ci, którzy są mniej aktywni, bądź mają pracę biurową. Pragnienie wzrasta także latem.

Aby obliczyć dzienne zapotrzebowanie na wodę, należy pomnożyć swoją masę ciała razy 30-35 ml, np.: 56 kg * 30 ml = 1680 ml. Wynik oznacza, że osoba, która waży 56 kg powinna przyjmować codziennie 1,68 l płynów.

Jeśli jesteś sportowcem, osobą starszą lub w ciąży albo karmisz piersią, powinieneś wypijać tyle samo wody, ile wynosi Twoje zapotrzebowanie kaloryczne, czyli np. jeśli wykupiłeś katering dietetyczny 2100 kcal, powinieneś wypijać 2,1 l płynów w ciągu dnia.

Jak dbać o nawodnienie organizmu?

Znasz już wszelkie możliwe konsekwencje braku odpowiedniej ilości wody w diecie i wiesz, jak ważne jest uzupełnianie płynów. Czy mimo to nadal zapominasz o jej piciu? Chcesz wyrobić sobie nawyk sięgania po szklankę wody w ciągu dnia?

Nie jest to łatwe zadanie, ale pomóc Ci w tym mogą, np.:

  • aplikacje na telefon, które przypominają o wypiciu wody i jednocześnie monitorują, ile już przyjąłeś płynów. Dzięki temu dowiesz się, kiedy pijesz najwięcej, a kiedy powinieneś sięgać po szklankę częściej,
  • „sparingpartner” do picia wody, czyli osoba, z którą razem podejmiecie się tego wyzwania. Możesz codziennie zdawać jej raporty z ilości wypitej wody, szukać u niej wsparcia w kryzysach i dopingować, gdy jest taka potrzeba. Dzięki drugiej osobie łatwiej będzie wytrwać w postanowieniu.

Zadbaj także o to, żeby zawsze w pobliżu mieć ze sobą szklankę lub butelkę z wodą. Dobrze sprawdzą się wielorazowe pojemniki z filtrem, które można napełniać w dowolnym miejscu o dowolnej porze, bez kupowania kolejnej butelki z wodą. Dzięki korzystaniu z nich nie będziesz mieć żadnych wymówek, aby regularnie pić wodę.

Jaką wodę wybierać do picia?

Do picia najlepiej wybierać niegazowaną wodę. Może być kranówka, źródlana lub mineralna – wybór należy do Ciebie. Jeśli nie lubisz smaku czystej wody, możesz wrzucić do butelki np. mrożone owoce, plasterki ogórka lub cytryny albo miętę.

Pamiętaj, aby pić regularnie, małymi łyczkami. Dzięki temu organizm będzie miał czas, aby wchłonąć wodę, a nie tylko ją przefiltrować w nerkach. To z kolei wpłynie pozytywnie na Twój poziom nawodnienia. Powodzenia!