Dieta karmiącej mamy powinna być przede wszystkim zdrowa i opierać się na pełnowartościowych produktach. Jeżeli karmisz, zadbaj, aby Twoje posiłki były prawidłowo zbilansowane – bogate w składniki odżywcze: węglowodany, białka, tłuszcze, witaminy, i sole mineralne. Dieta w czasie laktacji jest bardzo istotnym zagadnieniem dla każdej karmiącej mamy, a wokół tego tematu pojawiło się wiele mitów, niemających medycznego uzasadnienia. Postaramy się rozprawić z niektórymi z nich.

Mit #1: Jedzenie nabiału w okresie karmienia piersią spowoduje alergię na białko mleka krowiego u dziecka

nabiał

Nie zostało potwierdzone naukowo, aby spożywanie nabiału przez mamę karmiącą piersią miało wpływ na pojawienie się alergii na białko mleka krowiego (potocznie: skazy białkowej) u dziecka. W czasie laktacji nie powinnaś profilaktycznie unikać przetworów mlecznych – nabiał jest jednym z głównych źródeł wapnia, a jego zapotrzebowanie w okresie ciąży i karmienia piersią wzrasta. Pamiętaj, że prewencyjne eliminowanie produktów z pewnych grup żywieniowych może wpłynąć negatywnie na Twoje zdrowie matki, a także doprowadzić do skrócenia czasu karmienia piersią. Oczywiście, jeśli u maluszka pojawią się jakieś niepokojące objawy – czerwone krostki na twarzy lub ciele, łuszcząca się skóra czy biegunka – jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem pediatrą. Jeżeli zdiagnozuje on alergię na białka mleka krowiego, zdecyduje o wprowadzeniu u Ciebie diety eliminacyjnej. Nie rób jednak tego na własną rękę.

Mit #2: W trakcie laktacji powinno się unikać produktów uznawanych za alergizujące

truskawki

Podobnie jak w przypadku nabiału, kobieta karmiąca piersią nie powinna rezygnować ze spożywania innych produktów potencjalnie alergizujących, np. truskawek czy orzechów, jeżeli u niej i u dziecka nie występują reakcje uczuleniowe. Dopiero w przypadku pojawienia się u maluszka niepokojących objawów (takich jak np. wysypka) po spożyciu np. owoców cytrusowych przez mamę, skonsultuj się z lekarzem i omów strategię odżywiania.

Eksperci wskazują, że sposób odżywiania kobiet karmiących piersią nie ma wpływu na pojawienie się u niemowląt alergii, astmy, czy egzemy. Dlatego dieta eliminacyjna bez wskazania medycznego jest nieuzasadnione. Jedynie kobiety, które są uczulone na dane produkty, powinny same usunąć je z własnej diety [1].

Mit #3: Sposób karmienia ma wpływ na występowanie kolek u dziecka

karmienie piersią

Przyczyn kolek dziecięcych może być wiele, np. nieprawidłowa technika karmienia, niedojrzały układ trawienny, nietolerancja pokarmowa na jakiś składnik diety czy stres. Występują one zarówno u dzieci karmionych mlekiem matki, jak i mlekiem modyfikowanym.

Jeżeli maleństwo cierpi na silne kolki, sprawdź, czy technika karmienia jest prawidłowa i czy dziecko nie połyka wraz z pokarmem zbyt dużej ilości powietrza – nagromadzone gazy w jelitach mogą nasilać kolkę [2].

Kolki mogą być spowodowane alergią, ale nie muszą – jeżeli wystąpią objawy nadwrażliwości pokarmowej u niemowlęcia, trzeba odszukać nietolerowany składnik diety i go wyeliminować, najlepiej w konsultacji z lekarzem pediatrą, który pomoże zastąpić go innym produktem o podobnej wartości odżywczej.

Karmienie piersią powinno odbywać się w przyjemnej, spokojnej atmosferze – dziecko potrafi odczytać negatywne emocje rodziców, co może źle wpływać na jego samopoczucie.

Jakich produktów unikać podczas karmienia piersią?

Jak wspomnieliśmy, w okresie laktacji powinnaś przede wszystkim zdrowo się odżywiać, aby dostarczać swojemu organizmowi witamin, składników mineralnych i innych ważnych składników odżywczych. Przypomnijmy, że jako karmiąca mama masz zwiększone zapotrzebowanie energetyczne i z tego względu powinnaś spożywać 500 kilokalorii więcej każdego dnia niż kobieta, która nie karmi piersią [3].

Karmiąc piersią, unikaj:

  • alkoholu – przenika do Twojego mleka, a w niektórych przypadkach może także zmniejszać laktację,
  • papierosów – mogą negatywnie wpływać na ilość mleka w piersiach,
  • tłustych, smażonych potraw – są ciężkostrawne,
  • słodyczy, słonych przekąsek i słodkich napojów – nie dostarczają żadnych wartości odżywczych,
  • ostrych przypraw – mogą podrażniać układ trawienny matki i niedojrzały układ pokarmowy malucha,
  • mocnej herbaty i kawy – kofeina i teina mogą wpływać na nadmierne pobudzenie dziecka, dlatego należy ograniczać ich dzienne spożywanie [4].

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące prawidłowego odżywiania w okresie karmienia piersią, skonsultuj się z lekarzem pediatrą, doradcą laktacyjnym lub ekspertem do spraw odżywiania. Pamiętaj również, że na poszczególnych etapach rozwoju dziecko mogą uczulać różne produkty.

 

 

[1] Borszewska-Kornacka M. i wsp., Stanowisko grupy ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji, Standardy Medyczne/Pediatria, 2013, T.10, s. 270.

[2] https://www.bebiklub.pl/rola-brzuszka/karmie-piersia/karmienie-piersia-a-dolegliwosci-malego-brzuszka

[3] https://1000dni.pl/0-6-miesiecy/dieta-karmiacej-mamy

[4] https://1000dni.pl/0-6-miesiecy/czego-unikac-podczas-karmienia-piersia

 

Materiał partnera