Rozpoczęcie dnia z bólem gardła nie należy do przyjemnych. Podobnie jak nocna pobudka, związana z dyskomfortem tej wrażliwej okolicy. Co stoi za nocnymi i porannymi bólami gardła? Jak sobie z nimi radzić i jak im zapobiegać?

Przyczyny bólu gardła nocą i o poranku

Nocne lub poranne dolegliwości ze strony gardła wcale nie muszą świadczyć o nadchodzącej chorobie. Jeśli w ciągu dnia nie pojawi się gorączka, ani żaden inny objaw przeziębieniowy, dolegliwości mogą być spowodowane jedną z poniższych przyczyn[1]:

  • nocne oddychanie przez usta – podczas snu ślinianki zmniejszają swoją produktywność, więc jama ustna i gardło znacznie szybciej ulegają przesuszeniu,
  • chrapanie – może prowadzić do nadwyrężeń i suchości w obrębie gardła i krtani,
  • złe nawodnienie – wypicie zbyt małej ilości płynów w ciągu dnia poprzedniego, może powodować zwiększoną suchość błony śluzowej gardła,
  • suche powietrze – brak odpowiedniego nawilżenia w sypialni, a także zbyt wysoka temperatura, mogą powodować mikro podrażnienia gardła i krtani,
  • niska jakość snu – również sen kiepskiej jakości i niewystarczającej długości może powodować dolegliwości bólowe w tym rejonie,
  • spożywanie ostrych lub słonych przekąsek na kolację – duża ilość soli lub ostrych przypraw często prowadzi do nadmiernego wysuszenia śluzówki gardła i jej mikro uszkodzeń.

Ból gardła w nocy i o poranku może także wynikać z alergii wziewnych (np. na kurz, pleśń lub sierść), a także wynikać z choroby refluksowej przełyku[2].

Nocne i poranne dolegliwości gardłowe – jak sobie radzić?

Jeśli ból gardła, który odczuwamy nocą lub nad ranem,  nie ma podłoża infekcyjnego, można w łatwy sposób ograniczyć występowanie dolegliwości.

Najprostszymi sposobami są[1]:

  • odpowiednie nawodnienie – spożywana ilość płynów powinna wynosić co najmniej 2l. Warto też mieć na nocnej szafce szklankę z wodą, by móc napić się w razie potrzeby także w nocy,
  • nawilżacz powietrza – szybko wpłynie na poprawę wilgotności powietrza, dzięki czemu zmniejszą się dolegliwości wynikające np. ze spania z otwartymi ustami,
  • odpowiednia kolacja – ograniczenie słonych potraw i ostrych przypraw podczas kolacji będzie pomocne w tym, aby zapobiec nocnemu dyskomfortowi,

A jeśli dolegliwości już się pojawią, warto zastosować metody, które pozwolą szybko je usunąć:

  • poranny gorący prysznic – pozwoli nie tylko odświeżyć się po nocy, ale dzięki parze wodnej unoszącej się w kabinie, wpłynie korzystnie na odpowiednie nawilżenie gardła,
  • herbata ziołowa – imbir, rumianek i szałwia mają właściwości ściągające i osłonowe, działają również przeciwbakteryjnie,
  • tabletki na ból gardła – warto znaleźć takie, które będą działały nawilżająco i osłaniająco, np. Cevitt Gardło. W przypadku powtarzających się problemów nocą warto zastosować produkt przed położeniem się do łóżka. Składniki zawarte w pastylce do ssania nawilżą gardło i zmniejszą również poranne dolegliwości. Tabletki na gardło sprawdzą się także w ciągu dnia.

Nocny i poranny ból gardła najczęściej nie wynika ze stanów chorobowych i powinien ustąpić po zastosowaniu domowych sposobów. Jeśli jednak objawy utrzymują się w ciągu dnia, a dodatkowo pojawiają się dodatkowe symptomy tj[3]:

  • ból głowy,
  • gorączka,
  • ropa w gardle,
  • problemy z przełykaniem,
  • kaszlenie flegmą,
  • duszności,
  • ból ucha, warto udać się wówczas do lekarza, w celu diagnozy i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Poranne uczucie pieczenia w gardle utrzymujące się pomimo leczenia objawowego, bez towarzyszenia dodatkowych objawów, może świadczyć o chorobie refluksowej przełyku. W takiej sytuacji również dobrze jest skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Bibliografia:

  1. WAŚNIEWSKA-OKUPNIAK, Elżbieta. Ból gardła. General Practitioner/Lekarz POZ, 2020, vol. 6, no 5.
  2. LIPIEC, Agnieszka et RAPIEJKO, Piotr. Alergia czy przeziębienie–temat wciąż aktualny. Alergoprofil, 2021, vol. 17, no 3, p. 27-33.
  3. Kalicki, B., Milart, J., Wachnicka‑Bąk, A., Placzyńska, M., & Jung, A. (2012). Ból gardła–kiedy leczenie objawowe jest wystarczające?. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 2(8), 107-110.

Artykuł sponsorowany