Przerwa od ćwiczeń może być wywołana nagłą kontuzją lub zwyczajną potrzebą zwolnienia tempa. Jeśli codzienne sesje na siłowni dały Ci w kość, możesz chcieć na pewien odpuścić ciężkie treningi i skupić się na regeneracji mięśni. Niezależnie od tego dlaczego zamieniasz matę na kanapę warto wiedzieć co się stanie, gdy przestaniesz ćwiczyć. Oto cztery najważniejsze kwestie.

Czy 30 minut jazdy na rowerze dziennie wystarczy, aby schudnąć? Eksperci mówią tak i nie

Przerwa w ćwiczeniach: czego się spodziewać?

Jeśli trenujesz szczególnie ciężko, krótka przerwa w ćwiczeniach jest wskazana. Brak odpowiedniej regeneracji może wywołać uczucie przetrenowania. Jeśli ćwiczysz bardziej intensywnie i częściej niż zwykle, ważne jest, aby dać swojemu organizmowi wystarczającą ilość odpoczynku. Może to przybrać formę krótkiej przerwy od siłowni. Pomyśl o dwóch lub trzech dniach, by dać odpocząć swoim mięśniom i stawom.

To nie jest zaskakująca wiadomość – jeśli jesz taką samą ilość kalorii dziennie, ale przestajesz je spalać ćwicząc, prawdopodobnie przytyjesz. Poza zmianą wagi możesz również zauważyć, że łatwiej się męczysz i łapiesz zadyszkę.

Co się stanie, gdy przestanę ćwiczyć?

Pomijając korzyści fizyczne, ćwiczenia mogą również odgrywać ogromną rolę we wspieraniu dobrego samopoczucia. Już 30 minut codziennych ćwiczeń zwiększa produkcję serotoniny, czyli neuroprzekaźnika związanego z regulacją nastroju, a także snu, apetytu i pamięć. To wszystko przyczynia się do równowagi umysłu i ciała. Jeśli przestaniesz ćwiczyć, możesz stracić tę dodatkową serotoninę i poczuć, że twój nastrój zaczyna się zmieniać.

Sen i ćwiczenia idą w parze. Badania wykazały, że wykonywanie energicznych ćwiczeń na 90 minut przed snem wiąże się z szybszym i łatwiejszym zasypianiem, mniejszą liczbą przebudzeń w środku nocy i poprawą nastroju. Jeśli jesteś przyzwyczajony do regularnych ćwiczeń i nagle przestajesz je wykonywać, możesz zauważyć, że trudniej jest ci zasnąć.

Jak wrócić do ćwiczeń po długiej przerwie?

Niezależnie od tego, czy przerwa w ćwiczeniach była zamierzona, czy nie, pomyśl o powrocie do rutynowych wizyt na siłowni lub ponownie rozłóż matę w swoim domu. Zacznij od małych kroków i codziennie wykonuj krótki trening. Wkrótce tak się do tego przyzwyczaisz, że zwiększysz tempo i podwoisz liczbę powtórzeń.

Proste ćwiczenia na brzuch, które możesz wykonywać nawet podczas oglądania Netfliksa

Na początku każdego tygodnia przyjrzyj się swojemu harmonogramowi i zaplanuj swoje treningi. Niezależnie od tego, czy oznacza to zarezerwowanie czasu na basen, wyjście na siłownię czy wyjście na długi spacer, o wiele bardziej prawdopodobne będzie trzymanie się rutyny, jeśli zajęcia będą zaplanowane w kalendarzu z kilkudniowym wyprzedzeniem. Intensywny trening siedem dni w tygodniu jest nie tylko męczący, ale może być niebezpieczny. Twoje ciało potrzebuje czasu na regenerację, dlatego ważne jest, aby poświęcić kilka dni na lekkie, regenerujące treningi, takie jak joga w zwolnionym tempie lub pilates.