Towarzyszy nam wszędzie. Pojawia się w naszej codzienności, jednak długotrwałe życie w tym stanie jest wyniszczające dla naszej psychiki i naszego ciała. Stopniowo zaczynasz odczuwać negatywne skutki przebywania w niesprzyjającym stanie: stajesz się chronicznie zmęczona i zdemotywowana. A to wszystko przez stres.

Zyski i straty z pandemii. Jak pandemia zmieniła życie kobiet w Polsce

Stres: objawy i działanie

Jeśli masz za dużo stresu, reaguje Twoje ciało oraz umysł. Zaczynasz się czuć przemęczona i senna, a w nocy i tak masz problemy z zaśnięciem. Jedne z nas zaczynają tyć, a drugie chudnąć. Rozregulowuje się cykl menstruacyjny, odporność naszego organizmu zmniejsza się i łatwiej złapać różnego rodzaju infekcje. Kiedy masz za dużo stresu, nie możesz się skupić, zaczynasz odczuwać demotywację i niechęć. Złe samopoczucie psychiczne sprawia, że masz problemy z normalnym funkcjonowaniem. Twoje emocje zaczynają przypominać przejażdżkę na rollercoasterze. Najważniejsze jest to, abyś zdobyła się na odwagę i przerwała to samonapędzające się koło. Ten rok wybitnie nie sprzyja naszemu zdrowiu psychicznemu, które wciąż poddawane jest próbom, dlatego tak ważne jest, abyś o siebie zadbała. Co prawda możesz nie być w stanie całkowicie wyeliminować stresujących sytuacji, ale możesz nauczyć się, jak sobie z nimi radzić i zapobiegać nagromadzaniu się negatywnych emocji.

Stres a rutyna

Badania pokazują, że stres łagodzi wprowadzenie rutyny, najlepiej porannej, która pozytywnie wpłynie na odbiór całego dnia. Powtarzalne rytuały wpływają uspokajająco i dają nam poczucie bezpieczeństwa. Dlatego zadbaj o to, aby Twój poranek nie był nerwowym pośpiechem. Zamiast tego wstań odrobinę wcześniej, przygotuj ulubioną herbatę lub kawę, zajmij się czymś, co lubisz – przeczytaj kilka stron książki lub artykuł na portalu internetowym, zrób trening, medytuj, obejrzyj film na Youtube lub program w telewizji. Znajdź czynności, które sprawiają Ci przyjemność.

Stres a wysiłek fizyczny

Nigdy o tym mogłaś nie pomyśleć, ale wysiłek fizyczny nie tylko wzmacnia nasze ciało, lecz także umysł. Ćwiczenia wspomagają wzrost hormonu szczęścia, który jest całkowitym przeciwieństwem hormonu stresu. Nie musisz od razu chwytać za sztangę lub biegać. Chodzi o jakąkolwiek aktywność fizyczną. Wybierz się na spacer, rower lub… tańcz. Taniec jest świetnym sposobem na wyładowanie negatywnych emocji!

Koronawirus rozprzestrzenia także panikę i depresję. Psycholog radzi, jak z nimi walczyć

Stres a hobby

Jeśli masz już hobby, to świetnie. Pamiętaj o tym, aby codziennie znajdować chociaż pół godziny na realizowanie go. Wykonywanie czynności, które mają związek z czymś, co lubimy, zdecydowanie pozytywnie wpływa na poziom naszego odprężenia. Jeśli nie masz hobby, zastanów się, co mogłoby nim być. DIY, kolekcjonerstwo, botanika, gotowanie i wiele innych – opcji jest nieskończenie wiele. Możesz też zapisać się na zajęcia lub warsztaty, które pozwolą Ci rozwinąć się w satysfakcjonującym dla Ciebie kierunku.

Stres a inne emocje

Postaraj się zadbać o inne, pozytywne emocje. Praktykuj wdzięczność. Znajdź w ciągu dnia pięć minut podczas których będziesz myślała o tym, co dobrego przydarzyło się w ciągu dnia i staraj się skupiać na tych aspektach. Jeśli będzie Ci łatwiej, możesz to wszystko zapisywać, jednak nie jest to konieczność. Jeśli możesz, odetnij się od negatywnych informacji. Ich brak pozytywnie wpłynie na Twoją psychikę – nie będą one podsycać strachu, który z kolei zwiększa poziom stresu.

Stres a wyciszenie

Wyciszenie się jest świetnym sposobem na stres. Jeśli nie chcesz medytować, znajdź czynność, która koi Twoje nerwy. Słuchanie muzyki, oglądanie ulubionego kanału na Youtube, kolorowanie – najważniejsze, abyś ten czas spędziła sama ze sobą. Jednak wprowadzenie do swojej codzienności medytacji, ćwiczeń oddechowych lub jogi jest świetnym sposobem na zniwelowanie stresu, dlatego spróbuj dać tym czynnościom szansę.

Stres a kontakty z innymi

Chociaż nasze samopoczucie psychiczne może sprawić, że wcale nie będziemy mieć na to ochoty, nie powinnyśmy zaniedbywać kontaktów z bliskimi. Podziel się z zaufaną osobą swoimi problemami i wątpliwościami. Odczujesz niesamowitą ulgę. Dodatkowo utrzymywanie kontaktu z innymi osobami pozwoli odciągnąć Twoją uwagę od stresujących sytuacji, które miały miejsce.

5 magicznych ziół, których działanie powinna znać każda kobieta

Stres a zdrowie psychiczne

Pamiętaj, że są to sposoby, które mogą pomóc załagodzić stres, jednak jeśli nie odczuwasz żadnej poprawy, nie obawiaj się skorzystać z pomocy specjalisty. Ciągłe wydzielanie hormonu stresu i przebywanie w napiętej, pełnej lęku atmosferze może znacząco wpłynąć na Twoje zdrowie psychiczne. Rozmowa z psychologiem z pewnością pomoże i sprawi, że będziesz potrafiła uporać się z negatywnymi emocjami.