Jest wiele metod, które pomagają wyciszyć umysł i poczuć odprężenie. Dla jednych będzie to joga, dla innych spacer po parku lub rozmowa z przyjacielem. Często wspominaną formą jest również medytacja. Niekiedy wydaje się to zbyt trudne, by zupełnie oddalić się od myśli o codzienności. Tymczasem odzyskanie spokoju i sposób na pokonanie stresu może być prostszy niż myślisz. Wystarczy sięgnąć po książkę.

Czytanie książek – jak wpływa na nasz umysł

Co dzieje się z naszym umysłem i jak czytanie wpływa na nasz nastrój? To coś więcej niż jedna z form rozrywki. Czytanie odgrywa ważną część w procesie poznawczym, gdy jesteśmy w wieku szkolnym. Według University of Rochester nasze mózgi są w pełni ukształtowane już w 25 roku życia. Ale to czytanie pomaga nam utrzymać je w dobrej kondycji. Korzyści płynące z czytania wiążą się z funkcją poznawczą, pamięcią i myśleniem kreatywnym. Mówiąc wprost – ciągły wysiłek budowania obrazów w głowie podczas czytania sprawia, że mózg staje się sprawniejszy. To o wiele skuteczniejsza forma ćwiczenia umysłu, niż pasywne rozrywki, jak np. telewizja – w rozmowie z Byrdie tłumaczy autor poradników dla studentów Murray Morrison.

Podczas gdy oglądanie filmu bądź serialu kończy się wraz z upływem określonej godziny, to czytanie powieści lub innego typu książki może trwać nawet kilka tygodni – w zależności od intensywności czytania i ilości stron. To oznacza, że przez cały czas ćwiczymy pamięć, przypominamy sobie fabułę, poznane wątki i bohaterów, nieświadomie spekulujemy o czym przeczytamy na następnych kartach – w ten sposób pobudzamy naszą wyobraźnię.

Warto rozważyć włączenie tego rodzaju rozrywki do naszej codzienności. Czytanie jest czynnością, która pomaga utrzymać nasz mózg w dobrej kondycji. Z każdą kolejną przewróconą stroną nasz mózg pracuje nad rozszyfrowaniem fabuły i przechowywaniem jak największej ilości przyswojonych informacji – zauważa dr Emer MacSweeney. Naukowo udowodniono również, że czytanie to jedno z najskuteczniejszych ćwiczeń umysłu. Chroni przed postępowaniem chorób takich jak Alzheimer i pomaga przy innych zaburzeniach funkcji poznawczych.

Czytanie książek a relaks

Czytanie to także jeden z najprostszych sposobów na relaks. Poprzez skupienie się na informacjach zawartych w książce, spada poziom stresu, za to pojawia się spokój. Szczególnie dobrą porą na czytanie jest wieczór – pomoże w odprężeniu i zajęciu myśli czymś przyjemnym. O tej porze warto sięgnąć po książki w ich tradycyjnej formie, e-booki mogą nie sprawdzić się tak dobrze, ponieważ niebieskie światło uniemożliwia mózgowi przejście w tryb relaksacyjny.

Czytanie książek pomaga również odnaleźć się w świecie rzeczywistym i wpływa na relacje międzyludzkie. Według Keitha Oatleya z Uniwersytetu w Toronto: czytanie sprawia, że myślimy i czujemy głębiej. Kiedy utożsamiamy się z postaciami fikcyjnymi, uczymy się lepiej rozumieć ludzi wokół nas.

W czasach, kiedy potrzebujemy otuchy i wsparcia, najlepiej sprawdzą się książki, które już znamy i wiemy, że wywołują w nas dobre emocje. Dzięki temu wracają do nas szczęśliwe, spokojne wspomnienia. Tzw. nostalgiczne książki mogą z powrotem zabrać nas do czasów dzieciństwa czy wczesnej młodości. A dzięki temu, że znamy zakończenie, pojawia się element spokoju i wzrasta poczucie bezpieczeństwa.