Jesień to trudna pora roku. Po wakacyjnym wypoczynku, z dala od obowiązków, przychodzi czas, kiedy ponownie musimy stawić czoło problemom. Wtedy nasze samopoczucie może ulec pogorszeniu. I chociaż może się wydawać, że przytłoczenie i stres pochodzą z wnętrza, to bardzo często ich negatywne skutki odbijają się także na naszym wyglądzie.

Kiedy jesteśmy zestresowani, hormony, które są odpowiedzialne za ten stan dają o sobie znać w postaci czysto fizjologicznej. Stan napięcia, który utrzymuje się przez długi czas, może doprowadzić do długotrwałych zmian w sposobie funkcjonowania naszego organizmu, a także do niebezpiecznych konsekwencji związanych ze zdrowiem. Oto niektóre z nich:

Jak NIE radzić sobie ze stresem? To tylko pogarsza sytuację

Stres może być bezpośrednią przyczyną wielu problemów ze stanem skóry. Powszechnie uważa się, że hormony odpowiedzialne za stres, jak np. kortyzol mogą być przyczyną powstawania stanów zapalnych skóry.

Innym objawem jest także zmiana kolorytu. Cera staje się ziemista i wygląda na przemęczoną. Stres może objawiać się także w inny sposób. Przyspiesza procesy starzenia się skóry. Wszystko przez działanie wolnych rodników, które powodują, że jej stan się pogarsza, ponieważ traci ona dawną jędrność i elastyczność, co wpływa również na pogłębianie zmarszczek i powstawanie nowych.

Przestań się stresować. Oto sygnały, których nie powinnaś lekceważyć

Kortyzol może być także odpowiedzialny za obniżenie ogólnej odporności organizmu, co oznacza, że zdolność do zwalczania wirusów i bakterii jest znacznie obniżona, a to przekłada się na zwiększone ryzyko infekcji i chorób. Innym przejawem jest bezsenność.

Hormony stresu są odpowiedzialne za nadmierne pobudzenie, co z kolei przekłada się na zaburzenie równowagi w organizmie. Osoby odczuwające stan ciągłego napięcia, mimo braku energii i ciągłego uczucia przytłoczenia, nie mogą w pełni wypocząć. Taka sytuacja również nie pozostaje bez znaczenia, jeśli chodzi o wygląd. Cienie pod oczami, ziemistość skóry, pogłębione zmarszczki i wypryski to tylko niektóre z negatywnych objawów widoczne gołym okiem.

Jak oczyścić umysł?

Istnieje wiele technik relaksacyjnych, które pomagają zniwelować odczucie napięcia. Sposobem, od którego warto rozpocząć jest wysiłek fizyczny. Jeśli nie przepadasz za taką formą relaksu, możesz wypróbować medytacji lub zapisać się na zajęcia z jogi. Dobrym sposobem może okazać się masaż. Najważniejsze, by odnaleźć coś, co sprawia przyjemność, pozwala odciąć się od problemów i zniwelować napięcie.