Ostatnio zrobiło się głośno o polskim projektancie mody, Macieju Zieniu, który podążając za miłością (oraz z pewnością w dużej mierze za pieniędzmi) przeprowadził się do Brazylii. Krótko mówiąc – zwinął interes w Polsce i postanowił, że kolejną kolekcję zaprojektuje nie na nasz rodzimy rynek, a brazylijski.

ZOBACZ KONIECZNIE: MACIEJ ZIEŃ JUŻ PO ŚLUBIE – NA FB POKAZAŁ SWOJEGO MĘŻA!

Popularny dziennikarz, Robert Patoleta, postanowił przyjrzeć się z bliska polskim kreatorom mody i powytykać im nieco błędów. Oczywiście wszystko na przykładzie Zienia!

To, co dzieje się wokół Zienia, powinno dać do myślenia innym polskim projektantom. Polska moda obarczona jest wieloma grzechami. Często spotykam się z negatywnymi opiniami dotyczącymi kiepskiego wykonania ubrań nierzadko topowych przedstawicieli tego środowiska. A to koszulka kurczy się lub rozłazi po praniu, drą się spodnie albo płaszcz po jednorazowym użyciu. Dobra jakość to podstawa, więc wstydem jest produkować markowe buble. Całe szczęście, istnieją jeszcze uczciwi projektanci, dla których jakość wyrobów jest nadrzędną wartością.

Kolejny problem to nagminne kopiowanie cudzych, najczęściej zagranicznych pomysłów. I to nie tylko w środowisku modowym, ale w wielu innych branżach twórczych. Nie będę wymieniał osób oskarżonych o plagiat. O kilku aferach było wystarczająco głośno. Moja rada – postawcie na oryginalność, nie kierujcie się pomysłami innych. Pokazywanie zdjęcia z cudzym projektem i rozkaz skierowany do podwładnej: „Uszyj coś takiego” jest poniżej krytyki.

Polscy projektanci cenią się, ich kreacja kosztują czasami tyle samo co ubrania najsłynniejszych zagranicznych marek. Zejdźcie z ceny, Polska nie należy do najbogatszych krajów. Jeśli klientka będzie miała do wyboru sukienkę za 5 000 złotych z kolekcji Zienia czy Dolce&Gabbana, z pewnością wybierze włoską markę. Moja rada – twórzcie tańsze, masowe kolekcje. Wejdźcie we współpracę z sieciówkami. To na pewno przyniesie wam korzyść, a nie ujmę.

Nie popełniajcie takich błędów marketingowych jak Zień. Polacy (i nie tylko Polacy) są szczególnie uczuleni na określone tematy, choćby związane z religią. Organizowanie pokazu mody w kościele to krótka droga do zawodowego samobójstwa. Tak samo nie zostanie wybaczone pokazywanie się z faszystowskimi emblematami. Nie warto przekraczać pewnych granic. To zawsze zostanie źle przyjęte, nawet w tak pozornie tolerancyjnej branży, jaką jest showbiznes.

Wreszcie ostatni, ale może największy grzech – pycha i lekceważenie. Szanujcie wszystkich ludzi, również media. Nie jesteście półbogami i wybrańcami. Jak widać każdy może spaść z piedestału i znaleźć się na dnie. Bez wspierających was fachowców, dziennikarzy, sponsorów, ale także zwykłych wielbicieli, nie można długo i z sukcesem funkcjonować w tej branży.

Polski rynek mody rozwija się, mimo iż warunki nie są sprzyjające. Mamy wielu zdolnych, młodych projektantów, którzy promują się w telewizyjnych programach czy podczas fashion weeków. Również część gwiazd tej branży to osoby niezwykle zdolne, pracowite i doświadczone. Jednak zarówno jednym, jak i drugim ciężko jest walczyć o pieniądze i uznanie przez lata. Tym bardziej istotne jest, aby być uczciwym wobec odbiorców i trzymać się podstawowych zasad – czytamy na jego blogu – www.robertpatoleta.blog.pl

style="overflow:hidden;">Ciężko nie przyznać mu racji. Co o tym myślicie?

Robert Patoleta wytyka błędy polskim projektantom mody

Robert Patoleta wytyka błędy polskim projektantom mody

Robert Patoleta wytyka błędy polskim projektantom mody