Portal Models.com kilka dni temu opublikował listę 10 najlepszych kampanii reklamowych 2009. Wybór takich a nie innych kampanii nie dziwi. W większości z nich modelkami są najgorętsze aktualnie nazwiska w obiektywie najbardziej pożądanych fotografów „działających” w pojedynkę lub w duetach.

1.

Ranking wygrała kampania, o której mówiło się dużo i z zachwytem. Tak jak o kolekcji, marce oraz Ricardo Tiscim projektującym dla marki. Mowa oczywiście o jesienno-zimowej kolekcji Givenchy. Do kampanii dom mody zatrudnił m.in. Iris Strubegger, Mariacarlę Boscono, Adrianę Limę oraz Leonor Scherrer, o której jeśli do tej pory niewiele wiedziano. Po kampanii wiemy za to znacznie więcej i mówi się o niej nie inaczej jak w superlatywach.

Duet Mert Alas i Marcus Piggot (autorzy zeszłorocznych kampanii Miu Miu, Just Cavalli, Giorgio Armanii) stworzył fenomenalną kampanię, wobec której nikt nie pozostał obojętny. Najnowsza, wiosenno-letnia, również jest ich autorstwa.

2.

Na drugim miejscu znalazła się jesienno-zimowa Kristen McMenamy w obiektywie Stevena Meisela dla Lanvin. Duet Kristen i Stevena nazwano „dream teamem”. Jak natomiast nazwać połączenie dream teamu, sukni genialnego Albera Elbaza oraz dwóch czarnych kotów? Kampania podbiła serca wszystkich. Powiedzieć, że jest doskonała, to mało.

3.

Trzecia miejsce to ponownie Iris Strubegger w jesienno-zimowej kampanii Valentino. Austriaczka pojawiła się w niej po raz kolejny w obiektywie duetu Alas& Piggot. Doskonałe, mroczne zdjęcia. Doskonała modelka i duet fotograficzny, o którym można powiedzieć, że rok 2009 należał do niego.

4.

Czwarte miejsce to bajkowa, jesienno-zimowa kampania Stelli McCartney. Słodko, dziecięco, inaczej. Odważnie, bo z bajkowymi postaciami łatwo popaść w kicz, a tu kiczu nie było. Twarz Chloe – Sigrid Agren w 2009 – pojawiła się również u Chloe, Bottega Veneta, Prady i Lagerfelda, a fotograf Ryan McGinley był twórcą kampanii Missoni i Levis.

5.
Pierwszą piątkę zamyka wiosenno-letnia kampania Balenciaga, gdzie w obiektywie Davida Simsa na tle schodów stanęły m.in. Ania Jagodzińska, Katie Fogarty, Kinga Rajzak oraz wspomniana Iris. Kampania modelek-manekinów przyciąga uwagę wyjątkowością oraz futurystyczną wizją.

6.

Drugą połowę rankingu otwiera jesienno-zimowa kampania Missoni i kolejna doskonała robota McGinley. Bohaterowie-Hanne Gaby Odiele oraz Devin Childers siedzą na tyle samochodu. Jest ruch, przestrzeń i rozwiane włosy. Świeżo i zupełnie inaczej.

7.

Przyciągająca kolorami wiosenno-letnia kampania Bottega Veneta to miejsce numer siedem w rankingu. Larry Sultan wykreował serię zdjęć Emmy McLaren oraz Seana Harju w „szklanym domu”.

8.

Miejsce ósme to wiosenno-letnia kampania Chloe. Michael Jansson oddał nową wizję marki kierowanej przez Hannah MacGibbon, fotografując Anię Jagodzińską i Toni Garn z zalotnie rozwianymi włosami, w niewymuszonych pozach. Na luzie i z doskonałym wyważeniem kolorystycznym.

9.

Długo mówiło się o wiosenno-letniej kampanii marki Jil Sander, o jej inności i wkraczaniu na inny poziom. stworzył obraz Natashy Poly zapadający w pamięć, wzbudzający tyle samo emocji co genialna kolekcja Rafa Simonsa.

10.

Dziesiątkę zamyka wiosenno-letnia kampania Prady, gdzie w obiektywie Stevena Meisela stanęły m.in. Ania Jagodzińska, Toni Garn i Sigrid Agren – idealne, piękne modelki-ikony, twarze jednej z najlepszych kolekcji roku 2009.
Kto królował? Wnioski nasuwają się same…

Marta Dudziak
www.bohovictim.blox.pl