Dla większości Polaków nadchodzące święta to unikatowa szansa na bezcenne obdarowanie innych – znacznie mniejsza część badanych podkreśla wagę otrzymywanych prezentów. Święta to przede wszystkim czas na upragniony moment spokojnego, niewymuszonego bycia w gronie najbliższych osób, sprezentowanie im swojej obecności, uwagi, zadbanie o nastrój i wizytę świętego Mikołaja. Dodatkowo, z najnowszego badania „Za co Polacy kochają święta?” przeprowadzonego przez instytut badawczy IQS na przełomie listopada i grudnia 2014 na zlecenie marki Coca-Cola, wynika, iż zbliżające się święta wymagają specjalnej oprawy i przywiązania do tradycyjnej symboliki, ale nade wszystko osadzają nas w warstwie emocjonalnej.

Jako najważniejszy sygnał zbliżających się świąt Polacy wskazują sklepowe dekoracje (68%). Na dalszych pozycjach są świąteczne przeboje muzyczne, np. Last Christmas zespołu „Wham” (50%) oraz emitowana świąteczna reklama marki Coca-Cola, w której kluczowymi składowymi są ikoniczne ciężarówki i postać św. Mikołaja (38%). Choinka dla 80% młodych Polaków w grupie 25-34 lata stanowi niekwestionowany, najważniejszy symbol świąteczny. Wśród kolejnych wskazywany jest św. Mikołaj (30%) oraz puste nakrycie przy stole wigilijnym 28%, wciąż kultywowane w większości polskich domów.

Najmłodsza grupa badanych Polaków – w wieku 18-24 – przejawia silną potrzebę wspólnotowości. Spośród 3 możliwych odpowiedzi z wyboru aż 71% nie wyobraża sobie świąt bez wspólnej kolacji z bliskimi. Wśród pozostałych składników idealnych świąt wymieniana są: choinka (58%), film „Kevin sam w domu” (46%) oraz prezenty (30%).

Wyniki badania „Za co Polacy kochają święta?” zdają się przeczyć forsowanej od lat tezie, że mamy do czynienia z zakrojoną na szeroką skalę komercjalizacją świąt. Dla Polaków – bardziej od prezentów jako aspektu materialnego – liczy się poczucie wspólnotowości, wyjątkowy w skali roku czas spędzony razem z bliskimi oraz dzielenie się radością i tym, co dobre. Badani w wieku 18-34 deklarowali, że ważne są dla nich prezenty, ale znacznie bardziej w aspekcie możliwości obdarowywania innych; podobną miarą oceniono świąteczne jedzenie – jako pretekst do spędzenia czasu z bliskimi – podsumowuje Tomasz Sobierajski, doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii, ceniony badacz społeczny.

Pośród pytań sondażowych specjalne miejsce przypadło znaczeniu i rozpoznawalności postaci św. Mikołaja. Polacy – niejako wbrew teoriom o egocentrycznym nastawieniu – najbardziej lubią w św. Mikołaju fakt, iż zachęca do bycia miłym i sprawiania innym radości (53%). Niemalże ex aequo znalazły się: uśmiechnięta twarz (48%) i prezenty, jakie przynosi (47%). Co ciekawe, spośród 4 przedstawionych wizerunków Gwiazdora czy Dziadka Mroza aż 78% badanych Polaków bez jakiejkolwiek wątpliwości za najbliższy wskazało obowiązujący obraz św. Mikołaja stworzony przez markę Coca-Cola w latach 30 XX w.

Za co Polacy kochają święta?