Marta Kauffman, współtwórca kultowej produkcji lat 90. „Przyjaciele” w jednym z ostatnich wywiadów przeprosiła za rasizm w serialu. Wcześniej producentka i scenarzystka starała się nie dopuszczać krytycznych głosów w tej kwestii. „Przyjaciele” mieli swoją premierę prawie 30 lat temu. Serial bił rekordy popularności, choć dzisiaj niektóre jego aspekty budzą wątpliwości.

Fryzura Moder Rachel – trend z lat 90., który znów jest w modzie

„Przyjaciele” krytykowani za brak różnorodności. Twórczyni przeprasza

Historia grupki przyjaciół z Manhattanu w Nowym Jorku od początku, gdy zawitała w telewizji, z miejsca stała się ulubionym sitcomem. Serial zyskał sobie grono sympatyków i doczekał się aż 10 sezonów. Teraz po latach w rozmowie z „Los Angeles Times” producentka i scenarzystka „Przyjaciół” Marta Kauffman przeprosiła za brak różnorodności.

Bardzo dużo się nauczyłam przez ostatnie 20 lat. Zaakceptowanie i przyznanie się do winy wcale nie jest takie łatwe. Patrzenie się na siebie w lustrze jest bolesne […] Wstydzę się, że 25 lat temu nie byłam mądrzejsza […] Przyjaciele byli produktem tamtych czasów. Były seriale zarówno dla czarnych jak i dla białych, ale nie było wielu produkcji z ludźmi różnych ras. Żałuje, że nie miałam wtedy takiej wiedzy jak dzisiaj, postąpiłabym zupełnie inaczej — przyznała Kauffman.

„Czuję zażenowanie”

Twórczyni serialu „Przyjaciele” zaznaczyła, że wszystko zmieniło się po śmierci George’a Floyda. Wtedy poczuła „zażenowanie”, tym, że mogła stworzyć zupełnie inną konstrukcję bohaterów tej kultowej produkcji. To mną wstrząsnęło. Wiedziałam, że wsparłam systemowy rasizm, którego nigdy nie byłam świadoma […] Wiedziałam, że muszę zmienić kurs — powiedziała.

Marta Kauffman zdecydowała się wpłacić 4 miliony dolarów na rzecz swojej byłej uczelni — Brandeis University. Pieniądze mają zostać przeznaczone na wsparcie katedry na wydziale studiów afroamerykańskich.

Serial „Przyjaciele” miał swoją premierę we wrześniu 1994 roku i był emitowany na antenie amerykańskiej telewizji NBC do 2004 roku. Pojawił się w ponad 100 krajach. Ostatni odcinek obejrzało w Stanach Zjednoczonych ponad 51 milionów widzów.