Chociaż media społecznościowe pełne są relacji z egzotycznych podróży i weekendowych wypadów, rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Badanie Sabre „Podróże Polaków 2025” pokazuje, jak naprawdę wygląda turystyka wśród Polaków – z jej ograniczeniami, marzeniami i iluzjami. Tylko 55% z nas wykorzystało w zeszłym roku przysługujące pełne dwa tygodnie urlopu. Barierą są przede wszystkim koszty, ale i zwykły strach: 64% Polaków uważa, że nie stać ich na podróże, a 30% przyznało, że boi się latać. Chętnie w zamian sięgamy po smartfona – już 6 na 10 Polaków aktywnych w Social Mediach zazdrości znajomym „instagramowego” życia wypełnionego podróżami.

Dużo podróżujesz? Stewardessy podpowiadają, których kosmetyków powinnaś używać

Firma Sabre, dostawca technologii dla sektora podróży, przyjrzała się temu, jak podróżujemy, co inspiruje nas do podróży, i co ogranicza naszą swobodę planowania wyjazdów. Z badania wynika, że podczas gdy ponad trzy czwarte Polaków odbyło w ciągu ostatniego roku co najmniej jedną podróż z noclegiem poza domem, wciąż nie możemy powiedzieć, że podróżujemy regularnie. Czterech na dziesięciu z nich było w tym okresie w podróży tylko raz, a 30% – zaledwie dwa razy. Co więcej, 80% Polaków z tej grupy spędziło poza domem mniej niż 20 dni w ciągu całego roku. Podróżujemy nie tylko rzadko, ale i krótko – tylko 55% Polaków wykorzystało przysługujące im dwa tygodnie urlopu.

Nie sprzyja nam sytuacja ekonomiczna i… szef

Pomimo ciągłego rozwoju rynku udogodnień dla podróżnych i zwiększania się ogólnego komfortu podróży, dla wielu Polaków odkrywanie świata to nie kwestia chęci, lecz możliwości. Marzenia o wyjeździe są powszechne, ale rzeczywistość potrafi je zweryfikować: więcej niż sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że wysokie koszty skutecznie powstrzymują ich przed spakowaniem walizki. 28% mówi wprost, że brakuje im czasu. Przeszkodą jest też poziom znajomości języków obcych (27%) albo przełożony (23%), który utrudnia dogodne zaplanowanie urlopu. Aż 64% Polaków przyznało, że zwyczajnie nie było ich stać na podróże.

Polacy coraz częściej podróżują do tego kraju. Byłaś już tam?

– Widzimy w danych wyraźnie, że decyzja o podróży coraz rzadziej wynika z impulsu – wakacyjny czy weekendowy wyjazd to dziś projekt logistyczny. Rosnąca świadomość kosztów, niepewność ekonomiczna i trudność z dopasowaniem urlopu do realiów zawodowych sprawiają, że wiele planów wyjazdowych kończy się w sferze marzeń. Dlatego tak ważne jest, by technologie wspierały podróżnych, ułatwiając im każdy etap planowania wyjazdu

– tłumaczy Grzegorz Surma, ekspert Sabre.

Podróżujemy z różnych powodów, ale rzadko spontanicznie

Tylko 29% podróżujących przyznało, że wyjeżdża bez konkretnego powodu. 25% odwiedza rodzinę, a 77% wyjeżdża typowo turystycznie. Wielu z nas może i marzy o spontanicznej podróży, ale większość wciąż planuje wyjazdy z wyprzedzeniem i według określonych potrzeb.

Problemy w podróży Kasi Tusk. „Zawsze może być gorzej”

Mamy swoje lęki i obawy

Co nas wstrzymuje przed podróżowaniem? 12% badanych obawia się braku dogodnych połączeń – zarówno w Polsce, jak i za granicą. 42% Polaków nigdy nie leciało samolotem. 56% z tej grupy nie miało takiej potrzeby, ale 30% po prostu boi się latać. Efekt? Marzenia o podróżach często zostają na ziemi.

Polacy zazdroszczą znajomym „instagramowego życia”

Jak wynika z badania Sabre, 42% Polaków śledzi treści podróżnicze w social mediach – częściej kobiety (45%) niż mężczyźni (40%). Relacje z podróży znajomych stanowią średnio 15% konsumowanych treści. Co ciekawe, aż 65% osób aktywnie obserwujących znajomych w sieci uważa, że ci podróżują więcej niż oni. 61% ma też wrażenie, że ich znajomi mają więcej pieniędzy. Social media – zamiast inspirować – często wywołują efekt porównawczy, który obniża naszą satysfakcję z życia.
Social media są nieodłącznym elementem planowania podróży – ponad połowa młodych Polaków szuka w nich inspiracji na kolejną podróż. Najchętniej oglądają relacje na Instagramie (36%), YouTube (32%) i TikToku (32%).

Podróżowanie solo: wyjątkowa przygoda i samorozwój

Podróż samolotem zaczyna się w social mediach

Ponad połowa Polaków ogląda podróżnicze treści w social mediach, a 43% sprawdza w nich, jak prezentuje się na zdjęciach i nagraniach destynacja ich podróży. 31% latających sprawdza atrakcyjność lokalizacji na Facebooku, a 30% – na Instagramie. Zanim polecimy – podglądamy.

– Jako firma tworząca rozwiązania technologiczne dla sektora podróży, obserwujemy, jak ewoluują potrzeby podróżnych. Coraz ważniejsze stają się nie tylko cena czy kierunek, ale też szybkość, przejrzystość i elastyczność procesu planowania podróży. Napędzamy rozwój narzędzi, które pozwolą porównać opcje, sprawdzić dostępność i rezerwować bez stresu. Naszym celem jako dostawcy technologii jest wspieranie partnerów w upraszczaniu podróżnym życia, tak żeby ich wyjazdy były wygodniejsze i bardziej przewidywalne

– dodaje Grzegorz Surma.

Ile kosztuje nas podróżowanie?

Najwięcej wydajemy na noclegi (średnio 35%), potem na transport (25%), wyżywienie (23%) i atrakcje (18%). 37% Polaków twierdzi, że korzystało z trików lub lifehacków, by obniżyć koszty podróży. Jednocześnie 18% z nas twierdzi, że ma sprawdzony sposób na obniżenie rynkowej ceny biletów lotniczych.

Materiał prasowy