Kampania społeczna „Reaguj ostro” w wymowny sposób zwraca uwagę na palący problem, który spotyka kobiety w przestrzeni zawodowej. Pracownice dużych i mniejszych firm w wielu przypadkach stają się ofiarami molestowania seksualnego. Właśnie dlatego twarzą nowego projektu jest dmuchana seks lalka. W ten sposób twórcy kampanii chcą zwrócić uwagę na to, że uprzedmiotowienie kobiet nie jest nadmuchanym problem. To zdarza się również w polskim środowisku pracy, a skala jest ogromna.

Molestowanie kobiet w pracy: kampania społeczna „Reaguj ostro” zwraca uwagę na skalę problemu

Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego przy współpracy z jedną z warszawskich agencji marketingowych stworzyło kampanię społeczną, która powstała jako reakcja na problem molestowania seksualnego kobiet w pracy. Działania, które podejmujemy w ramach projektu to odpowiedź na niepokojące dane dotyczące molestowania seksualnego. Według Biura Analiz Parlamentu Europejskiego (badanie z 2020 r.), ponad połowa kobiet w Europie, które ukończyły 15 rok życia, doświadczyły molestowania przynajmniej raz. Z kolei z raportu Rzecznika Praw Obywatelskich (2018 r.) wynika, że ponad 31% studentek i studentów doświadczyło jakichś form molestowania seksualnego czytamy na stronie PTPA.

Molestowanie seksualne może przybierać różnorodne formy. Wśród nich wymienić należy chociażby żarty i wypowiedzi o charakterze seksualnym, uwagi i komentarze na temat wyglądu, napastowanie i niechciane dotykanie, a także pożądliwe spojrzenia i niejednoznaczne gesty. Z raportu „Molestowanie seksualne w obszarach kształcenia zawodowego, zatrudnienia i usług – raport z badań ilościowych i jakościowych” wynika, że 80% osób biorących udział w ankiecie doświadczyła molestowania podczas kształcenia zawodowego lub w miejscu pracy czy usługach.

Wśród osób, które doświadczyły molestowania seksualnego większość wyraziła wobec niego sprzeciw (70% w miejscu pracy, 63,3% w usługach, ponad 40% osób w kontekście kształcenia zawodowego). Niestety w większości przypadków zdecydowana reakcja i sprzeciw nie przyniosły skutków. Te dane pokazują, jak ważne jest edukowanie społeczeństwa i nagłaśnianie problemu.

Pigułka antykoncepcyjna dla mężczyzn. To początek wielkiej zmiany?

Uprzedmiotowienie kobiet na rynku pracy. Nierówne płace i nierówne szanse na awans

Kobiety doświadczają dyskryminacji ze względu na płeć również pod wieloma innymi formami. Mogą to być pytania o sprawy prywatne związane z macierzyństwem podczas rozmowy o pracę, a także nierówne wynagrodzenie, blokowanie awansu, a także degradacja zawodowa po odbytym urlopie macierzyńskim.

Kampania „Reaguj ostro” ma zachęcić kobiety do tego, aby poznały swoje prawa i wyznaczyć bezpieczne dla siebie granice. Osoby, które doświadczyły molestowania seksualnego lub są dyskryminowane ze względu na płeć mogą skorzystać z darmowej porady prawnej pod numerem telefonu: 739 975 506.

Jak reagują polskie gwiazdy na nagrania z ferm futrzarskich? Wzruszająca kampania Otwartych Klatek

„Reaguj ostro” kampania społeczna z wymownym symbolem  

Kampania społeczna wykorzystująca wizerunek dmuchanej lalki poprzez kontrowersyjną formę ma zwrócić uwagę na problem molestowania seksualnego kobiet w miejscu pracy. Skala tego zjawiska jest przerażająca. Sex lalka jest niezwykle mocnym symbolem takiego uprzedmiotowienia, ale właśnie tej siły potrzebujemy, żeby zawalczyć o zmianę w rzeczywistości, która od wielu lat cicho się na nie zgadza wyjaśnia Kinga Grzelewska managing partner & creative director MullenLowe Warsaw. Posty z dmuchaną zabawką dla dorosłych jako pracownicą różnych branż będą publikowane w mediach społecznościowych.