
IKEA porusza temat kryzysu mieszkaniowego. Zamiast pięknych aranżacji mieszkań pokazuje realia bezdomności
Ze względu na pogłębiający się kryzys gospodarczy, wzrost bezrobocia, rosnące koszty życia i nieuregulowane ceny wynajmu wiele osób martwi się utratą miejsca zamieszkania. Prawie połowa mieszkańców Wielkiej Brytanii (49%) uważa, że gdyby straciła swój obecny dom miałaby trudności ze znalezieniem nowego miejsca do życia. Nowa kampania społeczna Real Life Roomsets ma na celu zwrócenie uwagi na poważny kryzys mieszkaniowy. To wynik współpracy IKEI z organizacją Shelter, która działa na rzecz pomocy osobom dotkniętym problemem bezdomności.
„Prawdziwe zestawy pokojowe” w IKEA. Kampania Real Life Roomsets uświadamia czym jest kryzys mieszkaniowy
Aby dotrzeć z przekazem do jak największej liczby odbiorców, w czterech największych salonach IKEA w Wielkiej Brytanii zamieniono typowe salony wystawowe, których harmonijne i piękne aranżacje stanowią inspirację dla klientów sklepu na „prawdziwe zestawy pokojowe”. Każdy z nich został stworzony na wzór tymczasowych mieszkań – hosteli, jednopokojowych kawalerek i innych ciasnych pomieszczeń, które często nie spełniają podstawowych założeń humanitarnych warunków do normalnego funkcjonowania. Na ścianach widoczna jest pleśń, nie ma łóżek ani podstawowych mebli. Wszystkie przedmioty muszą pozostać w reklamówkach lub pozostać na brudnych podłogach.
Co kryje nasze mieszkanie? IKEA pokazuje w reklamie domy Polaków
Wymowne wystawy „Real Life Roomsets” zostały ulokowane w czterech sklepach IKEA: na terenie Birmingham, Bristolu, Warringtonu oraz w dzielnicy Londynu Hammersmith. Według danych zebranych przez organizację Shelter to właśnie tam osób dotkniętych kryzysem bezdomności jest najwięcej.
Każdy zestaw podkreśla to, jak ciasne i nieodpowiednie są te przestrzenie. Niestety ze względu na skutki kryzysu i niestabilnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej liczba osób dotkniętych problemem bezdomności powiększa się. Z badań zleconych przez organizację Shelter oraz firmę IKEA wynika, że aż 21% osób mieszkających w Wielkiej Brytanii obawia się utraty domu. Aby nadążyć za rosnącymi kosztami mieszkaniowymi 18% badanych twierdzi, że podjęło dodatkową pracę, 17% zrezygnowało z regularnych posiłków, a kolejne 25% osób rozważa takie działania.
Nowa kampania Real Life Roomsets ma na celu podniesienie świadomości tego, jak ogromna jest skala tego problemu. Współpraca obu firm ma także zwrócić uwagę na rzeczywiste warunki życia osób, które w wyniku kryzysu mieszkaniowego są zmuszone do przyjęcia tymczasowego zakwaterowania.
Real Life Roomsets to prawdziwe historie osób, które utraciły mieszkania
Każdy z czterech zestawów przedstawia prawdziwe historie osób, które dotknął kryzys bezdomności. Wśród nich jest opowieść o Sam z Hammersmith, która razem z trójką dzieci była zmuszona zamieszkać w obskurnym i ciasnym hostelu. A wcześniej przez siedem tygodni mieszkała w samochodzie, podczas gdy jej dzieci przebywały wówczas u jej przyjaciółki. Inny z „prawdziwych zestawów pokojowych” przedstawia sytuację Kate – pielęgniarki, która po utracie pracy w czasie pandemii stała się osobą bezdomną. Razem ze swoją dwudziestoczteroletnią córką musiały zamieszkać w niewielkim pomieszczeniu po tym, jak ktoś podpalił ich namiot. Pokój był brudny, jakby nigdy nie był sprzątany. Dywany były poplamione, zasłony spadały z szyn. Nie było kuchni, mikrofalówki ani lodówki – czytamy w opisie jej historii.
Cele kampanii Real Life Roomsets
Współpraca firmy IKEA oraz organizacji Shelter ma na celu podniesienie społecznej świadomości dotyczącej problemu kryzysu mieszkaniowego oraz wprowadzenie realnych zmian w postaci wezwania rządu do budowy nowych mieszkań socjalnych. Kampania jest częścią naszej długoterminowej współpracy z organizacją Shelter, która domaga się budowy 90 000 domów socjalnych – mają one zostać oddane do użytku do 2030 r. Działania te mają pomóc w rozwiązaniu problemu mieszkaniowego – czytamy na stronie IKEA.
