Chociaż często staramy się ją wypierać lub chować głęboko w podświadomości – zazdrość to emocja, która nas dotyczy i w wielu sytuacjach naszego życia zwyczajnie możemy ją odczuwać. Sama w sobie nie jest szkodliwa, ponieważ wszystko zależy od tego, co z nią zrobimy i w jaki sposób ukształtujemy swoje myśli i zachowanie. Nie powinniśmy czuć się winni z powodu doświadczania zazdrości. Warto jednak uświadomić sobie, że nie wszystkie formy tej emocji są tworzone jednakowo.

Jak zachowuje się osoba zazdrosna?

Zazdrość zwykle pojawia się wtedy, gdy mamy coś na czym nam zależy, ale czujemy się zagrożeni perspektywą, że ktoś może nam to zabrać. Zwykle wynika to ze strachu przed zastąpieniem. Zazdrość jest więc uczuciem, które zazwyczaj pojawia się, gdy partner flirtuje z kimś innym lub gdy rodzic poświęca więcej uwagi rodzeństwu.

Jakie są rodzaje zazdrości?

Są też inne okoliczności, które wywołują w nas zazdrość. Może pojawić się wówczas, gdy chcemy mieć coś, co mają inni ludzie. Wówczas wynika ona z pragnienia, a nie ze strachu. Aby uporządkować informacje najprościej jest obrać proste rozróżnienie na dwa rodzaje zazdrości:

  • zewnętrzna – potrzeba zwrócenia na siebie uwagi, poczucie bycia najważniejszym
  • wewnętrzna – chęć posiadania czegoś, co ma ktoś inny

Pomimo negatywnych konotacji współczesne badania psychologiczne sugerują, że zazdrość nie zawsze musi być czymś złym. W 2009 roku naukowcy z Uniwersytetu w Tilburgu zaproponowali podział na zazdrość złośliwą i niezłośliwą lub łagodną zazdrość.

Jak reagować, gdy nie jesteśmy gotowi na przyjęcie przeprosin

Zazdrość w przyjaźni nie zawsze jest czymś złym  

Łagodna zazdrość ma korzenie w poczuciu osobistego bezpieczeństwa i pewności siebie. Z tym rodzajem zazdrości skupiamy się na tym, co mają inni oraz chcemy dowiedzieć się, jak to zdobyli. Badania pokazują, że ta forma zazdrości może wywołać inspirację do poprawy własnego życia i zmotywować do zmiany na lepsze. Możesz na przykład czuć zazdrość z powodu awansu zawodowego i podwyżki Twojej przyjaciółki. Patrząc na jej sukces pragniesz tego samego dla siebie. Jej działania stają się inspiracją do tego, aby zwiększyć własne starania i również zmienić coś w swoim życiu.

Ta forma zazdrości pozwala uświadomić sobie, że osiągnięcia innych nie umniejszają naszych własnych. Możemy wykorzystać to uczucie jako źródło inspiracji do doskonalenia siebie. Obserwowanie, jak inni osiągają swoje cele, staje się zatem źródłem motywacji: kiedy widzimy, jak nasi przyjaciele osiągają kolejne cele, czujemy się pobudzeni i zachęceni do działania, a nie gorsi ani zgorzkniali.

Toksyczni przyjaciele: czerwone flagi, na które warto zwrócić uwagę

Złośliwa zazdrość: ciemna strona przyjaźni

Złośliwa zazdrość to już zupełnie inna sytuacja. Źródłem tej emocji jest poczucie niepewności i bardzo niskiej samooceny. Pojawia się, gdy czujemy złość z powodu sukcesów innych. Złośliwa zazdrość jest o wiele bardziej złowroga niż zwykłe pragnienie posiadania tego, co ma inna osoba. Wiąże się z przekonaniem, że druga osoba – przyjaciel, członek rodziny lub dalszy znajomy nie zasługuje na to tak bardzo jak my. Ten rodzaj zazdrości może prowadzić do uczucia urazy, a nawet do tego, że zaczynamy źle życzyć tej osobie i czekamy na jej niepowodzenia lub umniejszamy jej osiągnięcia.

Oprócz zatruwania i niszczenia przyjaźni, ta forma zazdrości może uniemożliwić nam osiągnięcie pełnego potencjału. W przeciwieństwie do łagodnej zazdrości, która może pobudzać wewnętrzną motywację i pomagać w osiąganiu celów, złośliwa zazdrość nie popycha do przodu ani nie motywuje, zamiast tego kieruje energię w bezowocnym kierunku. To negatywna emocja, która gasi optymizm i kreatywność. Trwanie w złośliwej zazdrości zabiera energię i oddala od realizacji własnych celów.

Sonda

Toksyczni przyjaciele

Miałaś lub czujesz, że nadal masz toksycznych przyjaciół?