Dziś wydaje się, że każda gwiazda ma swoje perfumy. A przecież nie tylko one są obecne na rynku – firmy kosmetyczne i domy mody też lansują własne zapachy.

Butelki się zmieniają – wszak kupujemy nosem. Nie wystarczy już klasyczny, prosty flakon, choć są marki, które zdecydowały się na powrót do prostoty, by… zostać zauważone pośród nadmiaru świecidełek, błyszczących korków, wstążeczek i innych ozdób. Nic dziwnego, wszak w zeszłym roku pojawiło się aż 1200 nowych zapachów dla kobiet i mężczyzn. Dziesięć lat temu liczba zapachowych debiutów była trzy razy mniejsza.

Jak projektuje się flakony perfum?Marc Jacobs w lipcu zaprezentuje światu zapach „Dot”, którego kolorystyka nawiązuje do biedronki, korek – do motyla, a całość ozdobiona jest kwiatami.

Jacobs idzie za ciosem, bo przecież „Daisy” odniósł spektakularny sukces, w dużej mierze za sprawą uroczego flakonu ozdobionego stokrotkami. Zapach powstał przy współpracy z firmą Coty, która jest niezwykle dumna z tego dzieła. Kwiaty pojawiły się też na kolejnych zapachach sygnowanych przez Jacobsa, „Lola” i „Oh, Lola!”

Jak projektuje się flakony perfum?

Jak projektuje się flakony perfum? Inne marki zachęcają, jak mogą – zapach „Glowing” od Jennifer Lopez świeci przez 15 sekund po naciśnięciu atomizera. Wydawać by się mogło, że zawartość staje się coraz mniej istotna.

I być może tak się dzieje – coraz częściej postrzegamy perfumy jako element mody. Kiedyś kobiety miały jeden flakon, dziś przeciętna klientka perfumerii ma ich kilka (według badań firmy Coty około pięciu), często też nie zużywamy perfum do końca.

Bloggerki-szafiarki oprócz ubrań zaczęły też podpisywać zdjęcia podając zapach, jaki aktualnie miały na sobie podczas pozowania.

Jak projektuje się flakony perfum?Wśród imponującej liczby dostępnych na rynku perfum spora część to zapachy sezonowe. Edycje limitowane bądź te, które niebawem zejdą z rynku, gdyż nie podbiją serc klientów. Jeśli już jakiś odniesie sukces, producenci natychmiast wypuszczają nowe jego wersje – a to letnia, a to flakon z limitowanej kolekcji.

Zmienił się też czas produkcji zapachów. Kiedyś na stworzenie nowego flakonu firmy miał aż kilka lat.

– Mamy szczęście, gdy dają nam pół roku – mówi dziś Kevin Marshall, wiceprezes i dyrektor kreatywny Marc Rosen Associates, firmy zajmującej się m.in. projektowaniem opakowań.

Usiłowanie stworzenia czegoś nowego i wyjątkowego nie zawsze skutkuje gustownym flakonem. Selena Gomez sygnuje zapach zamknięty w flakonie w kształcie spódnicy, zwieńczonym balonikami w kształcie ust.

Jak projektuje się flakony perfum?
Firma ID Perfumes, która współpracowała z gwiazdą przy jego powstawaniu, wyjaśniła, że baloniki symbolizują „duch zabawy”, zaś spódnica – „wyrafinowaną stronę”. Ponieważ zapach przeznaczony jest głównie dla nastolatek, wygląda odrobinę jak zabawka. Nic, co dojrzała kobieta chętnie postawiłaby na swojej toaletce pomiędzy Chanel No 5 i Dolce Vita Diora.

Burberry Body przyświeca zgoła inna idea. Zapach zamknięto we flakonie przypominającym fiolkę, a tę rzecz jasna łatwo jest trzymać przy sobie. Taki design ma zachęcać panie, by miały (i chciały mieć) perfumy zawsze blisko siebie, by zrobić z nich coś bardzo osobistego. Body ma być bliskie ciału, stąd jego nazwa i kształt opakowania, bardzo zresztą trafiony.

Jak projektuje się flakony perfum?Perfumy Burberry reklamowane przez Rosie Huntington-Whiteley są jednak dość wyjątkowe, bo większość flakonów projektowana jest tak, by ich posiadaczki chciały przechowywać je niczym trofea – wyeksponowane i cieszące oczy. Wiele firm projektuje również w taki sposób, by wyglądały dobrze również jako testery, bez korka – to ważne, bo kobiety kupują perfumy również wzrokiem.

Jak projektuje się flakony perfum?
Burberry Body
Od 129 zł
Do kupienia tutaj

Jak projektuje się flakony perfum?
Marc Jacobs Daisy
Od 78 zł
Do kupienia tutaj

Jak projektuje się flakony perfum?
Marc Jacobs Lola
Od 99 zł
Do kupienia tutaj