10 kroków ku zdrowszemu życiu

przejdĽ do komentarzy
edyta herbu¶ edyta herbu¶/© KAPiF

Proste rzeczy, które daj± dobre efekty.

Zmień kilka pozornie niewielkich, lecz tak naprawdę znacz±cych spraw, a poczujesz się lepiej – zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Wypróbuj 10 kroków i podziel się swoimi wrażeniami.

1. Codzienne rozci±ganie

Praca nad ciałem wpływa na tkanki i sprawno¶ć mię¶ni a także zapewnia odpowiednie smarowanie mazi± stawów.
Ćwicz zaraz po przebudzeniu, przeci±gaj±c się. Zatrzymaj się w każdej pozycji na 10-20 sekund, i rozci±gaj na wszystkie strony z różn± sił±, aż do najmocniejszej, lecz nie bolesne pozycji.

2. ¦pij głębszym snem

Jeżeli masz problemy z za¶nięciem spowodowane ilo¶ci± spraw na głowie, a twój umysł jest nadal aktywny, gdy powinien już wypoczywać, wypróbuj refleksologię.

Pomasuj dłoń za pomoc± kciuka drugiej dłoni, następnie przez około minutę rób nim okrężne ruchy i oddychaj przy tym wolno. Im wolniej będziesz to robić, tym spokojniejszy będzie twój umysł. Na koniec pocieraj delikatnie zewnętrzn± krawędĽ jednego i drugiego kciuka - przez minutę każdy.

3. Nie dla soku na ¶niadanie

Omijanie ¶niadania może ci się wydawać prostym sposobem na zaoszczędzenie kilku kalorii, lecz na dłuższ± metę czyni więcej szkód niż dobra.

Jeżeli zamiast posiłku wybierasz szklankę soku, uważaj! Mała ma nawet 24 gramy cukru (tyle, co kubeczek lodów!), sok nie jest syc±cy tak jak włókniste owoce, a w dodatku może być bardzo kwaskowaty jak np. sok pomarańczowy. Zbyt dużo kwasu z soku może prowadzić do problemów ze stawami, trawieniem a także do zgagi. Tak więc zamiast soku na ¶niadanie owoc w cało¶ci.

4. Moc odosobnienia

Wychodzenie bez towarzystwa innych ludzi i spędzanie czasu sam na sam nie tylko daje ci perspektywę w spojrzeniu na życie i problemy, ale także pozwala ci ponownie nawi±zać więĽ z tym, kim naprawdę jeste¶ (i możesz wył±czyć przy tym głosy innych osób mówi±cych, kim powinna¶ być).

Spaceruj±c czy jeżdż±c na rowerze bez towarzystwa, możesz odkryć odpowiedzi na ważne pytania i poczuć przypływ natchnienia. Nie obawiaj się bycia od czasu do czasu tylko ze sob±.


5. Wydychaj sprawy powoduj±ce stres

Dr Mark Atkinson, autor The Mind Body Bible sugeruje, że powinni¶my pomy¶leć o tym, co nas stresuje i gdzie w ciele czujemy ten stres.

Należy przy tym oddychać głęboko i całkowicie skupić się na obszarze odczuwania stresu, powiedzieć sobie, że nieprzyjemne uczucie zmniejsza się i odchodzi od nas, i tak też się stanie w przeci±gu około dziesięciu minut. Jak mówi Atkinson: Będziesz wiedzieć, kiedy dojdziesz do tego etapu i poczujesz się o wiele lżejsza i pełna energii.

6. Jedz produkty sezonowe

Polska złota jesień to prawdziwy wysyp idealnych dla zdrowia warzyw i owoców.

Jabłka to Ľródło witaminy C, ro¶liny z rodziny dyniowatych s± cenne z powodu dużej zawarto¶ci witamin C oraz z grupy B, beta-karotenu i nienasyconych kwasów tłuszczowych, bakłażan to nie tylko znany afrodyzjak lecz także porcja witamin A, C i z grupy B, potasu, żelaza i wapnia. Brukselka jest idealna, gdy brakuje nam wapnia, magnezu czy potasu, fosforu oraz witamin z grupy B i witaminy K.

Jak same widzicie, zamiast łykania sztucznych preparatów witaminowych, warto je¶ć dania przygotowywane ze ¶wieżych produktów sezonowych.

7. Kwiaty o poranku

Jeżeli rano nacieszysz się zapachem i kolorem ulubionych kwiatów, da ci to energię i dobry humor na cały dzień. Najlepiej umie¶cić je w kuchni, jak radzi dr Nancy Etcoff z Uniwersytetu Harvarda.

Upewnij się, że ro¶liny nie stoj± w pobliżu misek z owocami lub warzywami, gdyż te produkuj± etylen, który może spowodować szybsze zwiędnięcie kwiatów. Trzymaj je także z dala od grzejników i urz±dzeń wydzielaj±cych ciepło.

8. Od¶wież umysł

Kiedy czujesz, że dopada cię stress, postaraj się o sosnowe igły, zawiń je w woreczek z materiału, zawi±ż, a w trakcie k±pieli podstaw pod kran, by woda wydobywała ich zapach.

Jeżeli gał±zki to zbyt wymy¶lny pomysł, spróbuj olejków o od¶wieżaj±cych zapachach. Rano dodadz± ci energii, wieczorem pomog± odpocz±ć po ciężkim dniu.

9. Czytaj szybko

Nawet jeżeli brzmi to dziwnie, badania na Uniwersytecie Princeton dowiodły, że im szybciej nasz mózg przetwarza informacje np. podczas szybkiego czytania, tym lepiej się czujemy, mamy w sobie więcej energii, siły i odczuwamy rado¶ć. Warto więc pracować szybko, szybko się uczyć, aby mieć dobre samopoczucie.

10. Wiedz za co możesz być wdzięczna

Gdy czujesz się zadowolona i wdzięczna za to co masz w życiu, w łatwiejszy sposób możesz poradzić sobie ze stresem i być bardziej odporn± na jego działanie. Wdzięczno¶ć pomoże m.in. w wydzielaniu oksytocyny, hormonu aktywnego podczas kontaktu z kochaj±c± osob±. Dodatkowo bycie wdzięcznym jest powi±zane z harmonijn± aktywno¶ci± elektryczn± wokół serca i w mózgu, co sprawia, że organy te działaj± sprawniej.

Co jeste¶cie gotowe wypróbować już teraz?

Polecane wideo


Skomentuj Staraj się pisać bez błędów

dodasz komentarz jako go¶ć - jeżeli chcesz zarejestrować nicka - załóż konto z avatarami!

Jeszcze nikt tego nie skomentował. B±dĽ pierwsza!