Historia Bourjois łączy się z teatrem. To na potrzeby występów scenicznych powstała w 1863 roku marka założona przez aktora, Josepha-Alberta Ponsin, który przygotowywał kosmetyki do makijażu i perfumy. W tym przypadku określenie „makijaż teatralny” ma nieco inny wydźwięk i przypomina o korzeniach pudrów i różów do policzków. Początkowo Ponsin produkował je w domowym zaciszu, ale dopiero pięć lat później, gdy powierzył swą działalność Alexande’owi-Napoleonowi Bourjois, firma rozkwitła najbardziej.

Na początku Bourjois wytwarzał głównie kredki na bazie wosku. Miały stosunkowo prosty skład, ale nadrabiały nazwami, które wymyślano z fantazją. Ponsin nazywał kolory np. „Zazdrośnica” czy „Chora z miłości”.

Historia kosmetyków i marek: Bourjois Nie tylko aktorki chciały używać kosmetyków Bourjois – popularność marki rosła, paleta kolorów szybko się poszerzała.

Równie wiekowy jest puder ryżowy z Javy wprowadzony w 1879 roku. Miał rozjaśniać skórę i sprawiać, że jest jedwabiście gładka. Kobiety były nim zachwycone. Nic dziwnego, że marka szybko wkroczyła do innych krajów. W 1897 sprzedawała już dwa miliony pudełek rocznie.

Rok później liczba oferowanych przez Bourjois produktów liczyła ponad – uwaga! – 700 pozycji. W ofercie były cienie do powiek, róże, pudry, pomady, szminki, perfumy, pasty do zębów, lotiony do włosów, a nawet „perfumowane saszetki do kapci”. W latach 20. XX wieku wprowadzono perfumy. W 1924 r. zaprezentowano Mon Parfum (Moje Perfumy), 1928 r. to debiut zapachu Soir de Paris (Paryski Wieczór). Ten ostatni stał się wielkim hitem zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.

Historia kosmetyków i marek: Bourjois Perfumy sprzedawano w różnych zestawach i pojemnościach, przeznaczonych dla klientów o różnych zasobnościach portfela. W 1958 roku sprzedawano nawet opakowanie perfum z pozytywką, której egzemplarze do dziś grają melodię Forever and Ever!

Małe, okrągłe, piękne i kolorowe

Sztandarowym produktem Bourjois jest róż do policzków. Trwały, wydajny, w wielu pięknych kolorach, swoje właściwości zawdzięcza specjalnemu procesowi wypiekania, za pomocą którego robi się go od 1863 roku (sama formuła jest ciągle ulepszana).

Zasadniczo wygląd różów nie zmienił się – do dziś sprzedawane są w okrągłych puzderkach. Z tym, że plastikowych, a nie metalowych. W latach 80. XX wieku dołączyły do nich również pojedyncze cienie. Parę lat temu Bourjois postanowił odświeżyć ich wygląd wykorzystując… stare grafiki z początku istnienia marki.

Tak wyglądały legendarne róże Bourjois na początku istnienia marki:

Historia kosmetyków i marek: Bourjois Historia kosmetyków i marek: Bourjois

…a tak wyglądają teraz. Na zdjęciu widzimy kolekcję vintage inspirowaną właśnie opakowaniami z minionej epoki:

Historia kosmetyków i marek: Bourjois

Soir de Paris to zapach, który był swego czasu wielkim hitem. Sprzedawano go w przeróżnych wersjach i pojemnościach:

Historia kosmetyków i marek: Bourjois Historia kosmetyków i marek: Bourjois

Historia kosmetyków i marek: Bourjois Historia kosmetyków i marek: Bourjois

Historia kosmetyków i marek: Bourjois

Reklama pudru ryżowego, bestsellera końca XIX wieku:

Historia kosmetyków i marek: Bourjois